Duitslandweb logo Duitslandweb

Krautreporter wil online journalistiek verbeteren
Journalistieke experimenten in Duitsland

Achtergrond - 30 september 2014 - Auteur: Judith Ridder

Waar in Nederland de journalistieke experimenten over elkaar tuimelen, met Blendle en De Correspondent als bekendste voorbeelden, lijken de ontwikkelingen in Duitsland iets langzamer te gaan. In de komende weken wordt Krautreporter gelanceerd, een digitaal magazine voor kwaliteitsjournalistiek dat met crowdfunding is gefinancierd. En er staat nog meer op stapel.

Krautreporter wil online journalistiek verbeteren
© Krautreporter

Na een maandlange crowdfundingcampagne heeft het online-magazine Krautreporter in juni genoeg geld ingezameld om van start te kunnen gaan. Het nog te verschijnen magazine haalde een miljoen op met abonnementen die voor 60 euro werden verkocht. Een beetje gesmokkeld is er wel: vlak voor de deadline kwam een aantal grote partijen met geld over de brug, zoals de journalistieke stichting Rudolf Augstein, die 1000 abonnementen kocht om onder jonge journalisten te verdelen.

Krautreporter (de naam is afgeleid van het Engelse crowd) wil de online-journalistiek verbeteren en onafhankelijk zijn van reclame en uitgevers. Oprichter Sebastian Esser heeft aangekondigd dat de nieuwe website half oktober online gaat. Precies een jaar na de lancering van De Correspondent in Nederland.

De Correspondent als inspiratiebron

"De Correspondent was een inspiratiebron voor ons en ook een proof of concept. We hebben meerdere keren met Rob Wijnberg en de andere oprichters van De Correspondent gesproken over een mogelijke samenwerking, aangezien we veel dezelfde ideeën hebben wat journalistiek betreft", vertelt mede-oprichter Alexander von Streit op de website Persinnovatie van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Verschillen zijn er ook tussen beide platformen. Artikelen van De Correspondent zijn niet vrij toegankelijk, maar alleen voor abonnees. Krautreporter biedt zijn artikelen wel gratis aan. Abonnees van Krautreporter krijgen bonusmateriaal en worden lid van de community, waardoor ze kunnen reageren op artikelen. De meerwaarde van zo’n community moet volgens mede-oprichter Sebastian Esser niet onderschat worden. “In een gesloten community functioneren discoursen beter en monden ze niet in de gebruikelijke schreeuwpartijen uit, zoals zo vaak op internet. Deze ervaring hebben ook de Nederlandse collega’s van De Correspondent, met wie we overlegd hebben”, aldus Esser in een interview met t3n.de. De community zal volgens Esser een belangrijke plek innemen binnen Krautreporter. Reporters kunnen er thema’s oppikken die belangrijk voor de leden blijken. 

De medewerkers van Krautreporter zijn momenteel hard aan het werk om het platform te realiseren. Zo hard zelfs, dat ze een mediastilte hebben ingelast. Voor de meest recente ontwikkelingen, zie de blog van Krautreporter. 

Journalistieke nieuwkomers in Duitsland

Krautreporter trok weliswaar de meeste aandacht de afgelopen maanden, het was niet het enige online-initiatief in Duitsland. Het platform Correctiv bijvoorbeeld, gelanceerd in juli, richt zich op de journalistieke mogelijkheden van crowdsourcing (publiek betrekken bij het verzamelen van informatie). De site - zonder winstoogmerk- heeft de ambitie om misstanden aan het licht te brengen.

Andere journalistieke nieuwkomers zijn een Duitse versie van de succesvolle Amerikaanse nieuwswebsite Huffington Post. Binnenkort krijgt ook de infotainmentsite Buzzfeed een Duitse variant. Niiu, een betaalde Ipad-app met gepersonaliseerd nieuws van verschillende gerenommeerde kranten (lees meer hierover bij Meedia) heeft onlangs een grote investeerder weten aan te trekken. Het Nederlandse journalistieke platform Blendle, met internetondernemer Alexander Klöpping als boegbeeld,  onderzocht deze zomer ook de mogelijkheden om de Duitse markt op te gaan.

Spectaculair is ook het nieuws dat een van de belangrijkste Duitse krantenuitgevers, Axel Springer, betrokken is bij een Europese versie van Politico, het politiekblog uit Washington. De Europese tak gaat de politiek in Brussel volgen.

Treurig nieuws komt er ondertussen van de traditionele kranten. Hét instituut van de Duitse kwaliteitsjournalistiek, de Frankfurter Allgemeine Zeitung, kondigde aan 200 banen te schrappen, waarvan 40 binnen de redactie. De krant draait al jaren verlies. Het is de zoveelste onheilstijding uit de wereld van de papieren kranten. 

Tags: media

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Digitale samenleving':

Digitale Duitsers

Digitale Duitsers

Duitsers wantrouwen wat overheden en bedrijven met hun gegevens doen. Maar dat is niet waarom Duitsland digitaal achterblijft, zegt Merlijn Schoonenboom.

Lees meer

Duitse diensten onderscheppen massaal data

Duitse diensten onderscheppen massaal data

In privacygevoelig Duitsland bestaat al zoiets als een sleepnetwet: de BND mag meekijken op het glasvezelnetwerk.

Lees meer

#JamaikaAbbruch: reacties op Twitter

#JamaikaAbbruch: reacties op Twitter

Volop politieke spin en commentaar op Twitter over afgebroken coalitie-onderhandelingen.

Lees meer

‘Sociale media voor veel politici te grote uitdaging’

‘Sociale media voor veel politici te grote uitdaging’

Mediawetenschapper Kay Hinz onderzoekt hoe de Duitse politiek gebruikt maakt van sociale media.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger