Factsheet fijnstofsticker en tolgeld

Achtergrond - 9 september 2010

De Duitse automobilist heeft het niet makkelijk. Hij dreigt te verdwalen in een oerwoud van belastingen, regels, vignetten en milieuzones. Ook voor Nederlanders die door Duitsland rijden is het opletten, sommige voorschriften gelden ook voor hen. Een kort overzicht van de regels voor fijnstof en tolgeld.

Factsheet fijnstofsticker en tolgeld
© Wikimedia/Jojo659
Met de groene fijnstofsticker is de toegang tot Duitse milieuzones geen enkel probleem.

Wat is de fijnstofsticker?

De sticker is in 2008 ingevoerd om vervuilende auto’s uit Duitse stadcentra te weren. Zo hopen de steden de uitstoot van schadelijk fijnstof te verminderen. In de stadsdelen die tot milieuzone (Umweltzone) zijn bestempeld, mogen alleen auto’s met een fijnstofsticker rijden. Het verbod geldt niet alleen voor Duitse maar ook voor buitenlandse automobilisten.

Hoe werkt het?

De fijnstofsticker is er in de kleuren groen, geel en rood. De kleur is afhankelijk van de hoeveelheid fijnstof die een auto uitstoot. Auto’s die weinig uitstoten krijgen een groene sticker en kunnen zonder problemen door de milieuzone rijden. De sticker moet achter de voorruit geplakt worden. Bij het begin van de milieuzone staat een bord waarop te zien is welke sticker vereist is.

Waar is de sticker verkrijgbaar?

In Nederland kan de sticker bij ANWB-winkels en de Duitse keuringsinstanties TÜV Nord en DEKRA aangevraagd worden. De sticker kost 12,50 euro. Op het rijden zonder sticker in een milieuzone staat een boete van veertig euro.

Voor welke Duitse steden is een sticker vereist?

In een groot aantal Duitse steden zijn delen van de stad zonder sticker verboden terrein. Het Umweltbundesamt houdt een actuele lijst bij van milieuzones. Vooral in het Ruhrgebied en deelstaat Baden-Württenberg hebben veel steden een milieuzone. Maar ook toeristische steden als Berlijn, Keulen en München doen mee.

Wat is het Duitse tolsysteem?

Vanaf 2005 betalen vrachtwagens op de Duitse snelweg tolgeld. De hoogte van de tol wordt bepaald door de afgelegde afstand, het aantal assen en de hoeveelheid schadelijke stoffen die het voertuig uitstoot. De opbrengsten worden gebruikt voor het onderhoud van het Duitse wegennet en als investering in het spoor.

Hoe werkt het tolsysteem?

Trucks die over Duitse wegen willen rijden moeten uitgerust zijn met een speciale boordcomputer. Via een satellietgestuurd systeem zijn de vrachtwagens overal te volgen en worden de verbruikte kilometers automatisch afgeschreven. Een vrachtwagenchauffeur betaalt gemiddeld zo’n twaalf eurocent per kilometer.

Op welke wegen moet tol betaald worden?

De Duitse overheid maakt op www.mauttabelle.de bekend op welke delen van de Autobahn en sommige Bundesstraßen tol betaald moet worden. De Duitse regering was van plan de tolregeling uit te breiden tot alle vierbaans Bundesstraßen. Doordat een compleet overzicht van potentiële tolwegen tot op heden ontbreekt, is het plan op de lange baan geschoven, zo meldde weekblad Der Spiegel begin deze week.

Waar is de boordcomputer te krijgen?

De computer wordt door Toll Collect, het bedrijf dat de tolgelden int, gratis verstrekt en blijft eigendom van het bedrijf. De gebruiker betaalt het inbouwen en het verwijderen van de apparatuur. De computer is op een groot aantal plaatsen in Nederland verkrijgbaar. Een lijst is te vinden op de website van Toll Collect.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger