Microbetaalsysteem Flattr populair in Duitsland
Flattr levert Tageszeitung leuke bijverdienste op

Achtergrond - 24 september 2010

Hoe laat je internetters betalen voor wat je ze voorschotelt? Daarover breken uitgevers zich al jaren het hoofd. In Duitsland baart het nieuwe microbetaalsysteem Flattr opzien. Met een klik op de Flattr-button kunnen lezers van kranten en blogs een donatie doen bij ieder artikel dat ze waarderen.

Microbetaalsysteem Flattr populair in Duitsland
© flattr.com

Op het populaire Berlijnse weblog Spreeblick.com staat een foto van een lamp in de vorm van een spreekballon. “Als dit artikel 195 Flattrs krijgt, bestel ik de lamp, hang ik hem aan de muur en kunnen jullie suggesties doen voor teksten voor in de spreekballon. Een maand lang plaats ik hiervan elke dag een foto op de site”, schrijft blogger Johnny Haeusler. Hij heeft inmiddels 192 Flattrs.

Flattr is een Zweedse uitvinding. Na een besloten testfase is de dienst in augustus gelanceerd. Oprichter Peter Sunde beschrijft het als een ‘sociale microbetaaldienst’, een systeem waarbij internetgebruikers vrijwillig kunnen betalen voor online producties. Wanneer de consument een muzikant, blogger of journalist wil belonen, kan hij met een druk op de Flattr-knop op de desbetreffende site, een klein bedrag doneren. Flattr is niet uniek: diensten als Yourcent, Rewrd, PayMeCredit en SprinklePenny beogen ongeveer hetzelfde. Maar Flattr krijgt wel veel aandacht in Duitse media en weblogs. 

 Tot nog toe maken vooral de Duitsers gebruik van Flattr. De vijf grootste Flattr-aanbieders komen uit Duitsland en 98 procent van de vijftig meest 'geflatterde' online artikelen is Duitstalig, meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Twee Duitse krantensites, het landelijke taz.de en het links-liberale Freitag.de plaatsen de groene button onder hun artikelen. De taz meldt in juli 1420 euro te hebben verdiend aan vrijwillige online microdonaties.

Zo werkt het

Internetgebruikers die Flattr willen gebruiken moeten een account openen en een maandelijks bedrag overmaken. Aan het eind van de maand wordt het bedrag over de aangeklikte artikelen verdeeld. Wie geld wil ontvangen en een ‘doneer-knop’ op zijn website wil plaatsen, moet zelf ook doneren. Tien procent van het bedrag gaat naar Flattr zelf.

Volgens kranten en weblogs is het grote voordeel van Flattr dat ze door middel van de online fooien kunnen zien welke artikelen het meest worden gewaardeerd. Algemene trends zijn hierbij in Duitsland nog niet waar te nemen, aldus de FAZ. Maar het systeem heeft ook nadelen, meldt de krant. Zo hebben donateurs geen directe invloed op de hoogte van de gift: extra geld geven aan een artikel dat je beter vindt dan andere is niet mogelijk. Ook maken privacyorganisaties zich zorgen over de bescherming van gegevens van gebruikers.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger