Duitsland besluit nieuwe nationale havenstrategie
Kort nieuws - 20 maart 2024 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe Duitse regering heeft een nieuwe nationale havenstrategie besloten. Daarmee kunnen havens als kritische infrastructuur worden aangemerkt en beter worden beschermd tegen buitenlandse investeerders.
De Duitse havens zijn van groot belang voor de Duitse economie, Duitslands internationale concurrentiepositie en voor de energietransitie. Ruim 60 procent van de Duitse im- en export wordt via waterwegen afgehandeld. De omvang van de overslag in Duitslands grootste haven Hamburg was vorig jaar 99,6 miljoen ton, meldt Tagesschau op basis van cijfers van het Statistische Bundesamt. Hamburg is na Rotterdam en Antwerpen de grootste haven van Europa.
Al langer wordt in Duitsland gediscussieerd over de invloed van buitenlandse investeerders op Duitse havens, zoals in 2022 toen het Chinese staatsbedrijf COSCO een deel van de aandelen van een containerterminal in de Hamburgse haven kocht. Als havens als kritische infrastructuur kunnen worden aangemerkt, kan de overheid buitenlandse investeerders beter onder de loep nemen en investeringen zo nodig tegenhouden.
De Duitse havens moeten zich ook op de toekomst voorbereiden. Zo klagen rederijen over de hoge kosten en het gebrek aan automatisering in de Duitse terminals. Daarnaast kost de overgang naar een klimaatneutraal havenbedrijf veel geld. In principe gaan de deelstaten over hun havens, maar zij willen meer geld van de centrale overheid. Minister van Verkeer Volker Wissing (FDP) heeft echter al gewaarschuwd dat de nieuwe nationale havenstrategie voorlopig niet met meer geld gepaard gaat. Lees meer bij Tagesschau
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig