Duitsland zakt in ranking concurrentiepositie
Kort nieuws - 18 juni 2024 - Auteur: Redactie DuitslandwebDuitsland is verder gezakt op een internationale ranking van de meest concurrerende economieën. Op de lijst van de Zwitserse hogeschool IMD staat Duitsland nu op plaats 24. Dat ligt vooral aan de hoge belastingen en de slechte infrastructuur.
Duitsland stond vorig jaar nog op plaats 22, in 2022 op plaats 15 en in 2014 zelfs op plaats 6. Het World Competitiveness Center (WCC) van het IMD publiceert de ranking al sinds 36 jaar. In totaal worden 67 landen met elkaar vergeleken. Het best scoren dit jaar Singapore, Zwitserland, Denemarken en Ierland.
Voor de ranking wordt gekeken naar economische prestaties, infrastructuur en naar hoe efficiënt regering en bedrijven zijn. Duitsland scoort op al deze terreinen slechter dan voorgaande jaren. Deels komt dat door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Maar Duitsland kan ook niet goed op veranderingen reageren of zich flexibel aanpassen, aldus het hoofd van het WCC. Vooral het MKB in Duitsland is daar slecht in, zegt hij.
Leidinggevenden die wereldwijd voor de studie zijn ondervraagd, gaven aan dat de hoge belastingen in Duitsland een groot nadeel zijn voor zijn concurrentiepositie. Veel managers in Duitsland vinden dat de huidige Duitse regering niet bedrijfsvriendelijk is. Verder zorgt de slechte Duitse infrastructuur voor een lagere positie op de lijst. Lees meer bij FAZ.net en Handelsblatt
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig