Problemen bij Deutsche Bahn houden aan
Nieuws

Achtergrond - 31 oktober 2008

(31 oktober 2008) Treinreizigers in Duitsland ondervinden in ieder geval tot de Kerst grote vertragingen. Voor die tijd verwacht Deutsche Bahn niet de technische problemen met de ICE-hogesnelheidstreinen te hebben opgelost. Ondertussen krijgt de directie steeds meer kritiek.

Twee ICE's staan opgesteld voor een werkplaats in de buurt van Berlijn. De assen van de hogesnelheidstreinen worden gecontroleerd op scheurtjes en metaalmoeheid. Afb: DPA/Picture AllianceDe Duitse spoorwegen zijn al maanden bezig de assen van de ICE-treinen te inspecteren. Aanleiding hiertoe was een ontsporing van een ICE bij Keulen door een afgebroken as. In oktober bleek dat dit geval niet op zichzelf staat. Meerdere treinen kampen met scheurtjes in de assen.

Technische problemen bij de Duitse ICE-treinen liggen erg gevoelig. Op 3 juni 1998 kwamen 101 mensen om het leven toen de hogesnelheidstrein van Hannover naar Hamburg bij het Nedersaksische Eschede door een mankement aan een wiel ontspoorde.

In de regel worden de treinen om de 480 duizend kilometer gecontroleerd op bijvoorbeeld metaalmoeheid in assen of wielen. Door de huidige problemen is dat verlaagd naar 30 duizend kilometer. Deutsche Bahn heeft fabrikant Siemens op het matje geroepen. Het Duitse industriële consortium moet volgens de spoorwegen instaan voor de veiligheid van de treinen.

Schadevergoeding

Afgelopen dinsdag verklaarde bestuursvoorzitter Hartmut Mehdorn dat de controles half november zijn voltooid, maar dit tijdsplan bleek niet haalbaar. Deutsche Bahn wil dat fabrikant Siemens duidelijk een kilometerstand aangeeft wanneer de treinen moeten worden gecontroleerd. “Wij kunnen niet om de 30 duizend kilometer onze ICE’s uit de roulatie halen”, aldus Mehdorn, die niet uitsluit een schadevergoeding van Siemens te eisen.

Ondertussen krijgen de directie van Deutsche Bahn en minister van Verkeer Wolfgang Tiefensee (SPD) steeds meer kritiek. Zo grijpen de Groenen de huidige problemen bij de Duitse spoorwegen aan om het vertrek van de directie te eisen.

Bonussen

De top van het bedrijf krijgt volgens de Süddeutsche Zeitung een aanzienlijke bonus bij de in november geplande beursgang. Komend jaar zal ook het salaris van het bestuur ruim twintig procent stijgen. Volgens de krant ontvangt alleen al Mehdorn in 2009 een kleine 3,5 miljoen euro aan bonussen bovenop een vast jaarsalaris van 900 duizend euro. Deutsche Bahn wilde deze cijfers vandaag ontkennen noch bevestigen.

Door de problemen en de hoge bonussen bij Deutsche Bahn groeit ook de druk op Tiefensee. De FDP en de Groenen roepen inmiddels om zijn aftreden. Volgens beide partijen wist de minister van de bonussen voor de top van Deutsche Bahn.

Volgens de liberalen heeft Tiefensee vooral gefaald op toezichthouder. De Duitse overheid is nog steeds voor het overgrote deel eigenaar van de spoorwegen. De gedeeltelijke privatisering van het bedrijf is door de minister verprutst, zo stelt de FDP.

De partij wijst erop dat Deutsche Bahn tevergeefs al herhaaldelijke pogingen heeft ondernomen om naar de beurs te gaan. Tiefensee had aan de verzelfstandiging van de spoorwegen duidelijkere voorwaarden moeten stellen, denken de liberalen.

Bedrijfseconomisch doorbreekt Deutsche Bahn wel de stroom aan negatieve berichtgeving. Over de eerste drie kwartalen van dit jaar nam de omzet met zo’n tien procent toe. Komende week maken de Duitse spoorwegen de definitieve cijfers bekend.

                             Heute.de / tagesschau.de / Spiegel Online / sueddeutsche.de

Afbeelding:

DPA/Picture Alliance

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger