Deutsche Bahn ziet af van servicetoeslag
Nieuws
Achtergrond - 12 september 2008
(12 september 2008) Deutsche Bahn ziet af van de omstreden servicetoeslag, zo maakte het bedrijf vrijdag bekend. De Duitse spoorwegen zijn gezwicht voor de massale protesten van consumentenorganisaties, vakbonden en de regering.
Deutsche Bahn wilde vanaf 14 december 2,50 euro extra vragen voor een kaartje dat aan een loket wordt gekocht voor een enkele reis op een intercitytraject. Voor een retourticket zou de servicetoeslag worden verdubbeld naar vijf euro.
Deze extra kosten aan het loket zouden volgen op een eerder aangekondigde prijsverhoging. Eind dit jaar worden alle Duitse treinkaartjes gemiddeld 3,9 procent duurder.
Politieke druk
De Duitse spoorwegen hebben de afgelopen maanden veel kritiek gekregen van de bondsregering die voor honderd procent eigenaar is van het bedrijf. Minister van Verkeer Wolfgang Tiefensee (SPD) en minster van Consumentenbelangen Horst Seehofer (CDU) hebben bij Deutsche Bahn aangedrongen af te zien van de toeslag. “Wanneer het bedrijf vijf euro extra vraagt voor een retourticket, is het einde zoek”, aldus Tiefensee. Ook bondskanselier Merkel keerde zich tegen de plannen van Deutsche Bahn.
De spoorwegen poogden de kritiek te bezweren door bejaarden en gehandicapten te vrijwaren van de extra kosten. Maar uit een onderzoek van Seehofer bleek dat de servicetoeslag van Deutsche Bahn überhaupt juridisch ontoelaatbaar was. Eerder dwarsboomde de bondsregering daarom soortgelijke plannen van banken.
Beursgang
Nu het omstreden plan van de baan is, hoopt Deutsche Bahn problemen bij de beursgang voorkomen. Op 27 oktober wil het staatsbedrijf een kwart van de aandelen op de markt brengen. De spoorwegen vrezen voor meer negatieve, koersgevoelige publiciteit wanneer de servicetoeslag toch zou worden doorgezet.
Desondanks waarschuwen leden van de raad van bestuur dat de bondsregering zich niet onbeperkt met Deutsche Bahn mag bemoeien. “Dit moet de laatste keer zijn dat de regering op deze manier invloed uitoefent op onze strategie”, zo stelt een bestuurslid. “Na de beursgang is dit niet meer mogelijk.”
In Nederland brengt de NS ook extra kosten in rekening voor loketdiensten. Sinds maart 2004 is een vervoersbewijs dat aan het loket is gekocht 50 cent duurder dan een kaartje uit de automaat. Dit leverde de onderneming ook veel kritiek op van vooral ouderenorganisaties.
faz.net / welt.de / Spiegel Online
Afbeelding:
Reacties
Geen reacties aanwezig