Gerhard Schröder (SPD)

Achtergrond - 14 september 2006

 Hoewel Schröder zich ook tijdens de huidige verkiezingscampagne zou willen afficheren als de kanselier die boven de partijen staat, dwingt de achterstand van de SPD ten opzichte van de CDU hem zich meer te profileren als partijpoliticus. Hij heeft de afgelopen maanden een aantal maatregelen genomen die zijn krachtdadigheid moesten illustreren, zoals het ontslag van zijn partijgenoot Scharping als minister van Defensie en zijn steun voor de rigoureuze plannen voor de hervorming van de arbeidsmarkt. Volgens critici neemt Schröder dergelijke ingrijpende maatregelen slechts met het oog op de peilingen. Met name de belofte waarmee hij in 1998 de verkiezingen won, namelijk om de werkloosheid in Duitsland voor 2002 terug te brengen tot onder de 3,5 miljoen, dreigt hem tijdens de komende verkiezingen op te breken.

Dit neemt niet weg dat de persoonlijke inbreng van Schröder van veel betekenis kan zijn voor de SPD: een ruime meerderheid van de Duitse kiezers geeft de voorkeur aan Schröder als kanselier boven zijn voornaamste rivaal, Edmund Stoiber van de CDU. In tegenstelling tot Stoiber staat Schröder in Duitsland bekend als 'Lebemann', als levensgenieter die in staat is de kiezer op het persoonlijke vlak voor zich te winnen. De vraag is of deze populariteit voldoende is om de SPD op 22 september aan een tweede regeerperiode te helpen. 

Lees ook de artikelen van onze analyticus Max Smolka:
'Schröders sombere perspectief' (verkiezingsbarometer augustus)
'Wordt kanseloze kanselier toch nog winnaar' (verkiezingsbarometer juli)

Lees ook het artikel van Philippe Remarque:
Een balans van vier jaar rood-groene regering

Lees ook de columns van Jacco Pekelder over de online-campagne van de SPD:
'Politiek Moddergooien'
'Politiek Moddergooien 2'

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger