Communicatie
De communicatie vanuit het DIA via website, nieuwsbrieven, sociale media en podcasts bleef in 2021 afgestemd op de bijzondere behoeften van onze doelgroepen en de uitzonderlijke omstandigheden in corona-tijden.
Website
De instituutssite verbindt informatie over onze organisatie en de inhoud die de stichting genereert en biedt als kenniscentrum. ‘Duitslandweb’ maakt onderdeel uit van de DIA-website www.duitslandinstituut.nl en is de belangrijkste Nederlandstalige informatiebron op internet over de Duitse maatschappij en politiek. Door de voortdurende pandemie en de steeds veranderende coronamaatregelen in Duitsland en Nederland, steeg het bezoekersaantal van 2,3 miljoen gebruikers in 2020 naar ruim 4 miljoen gebruikers in 2021; rond de 400.000 per maand. Het (dagelijks geactualiseerde) artikel Corona in Duitsland: Veelgestelde vragen zorgde voor bijna de helft van de acht miljoen paginaweergaven. Niet alleen individuele webbezoekers, maar ook (nationale) media maakten gebruik van onze informatie en verwezen regelmatig naar Duitslandweb en het DIA als bron.
Op studereninduitsland.nl van de Duitslanddesk werd in 2021 een nieuwe stijl van communicatie verder geïmplementeerd waarbij authentieke ervaringen van Nederlandse studenten in Duitsland centraal staan; zij delen bijv. hun dagelijks leven in Duitsland met onze volgers. Daarnaast zijn de brochure en de handleiding geactualiseerd en nieuwe campagnetassen gedrukt. Het maandelijks aantal unieke bezoekers van studereninduitsland.nl was 11% hoger dan in 2020. De Duitslanddesk heeft verder video’s ontwikkeld met actuele ervaringen van stipendiaten.
Nieuwsbrieven
De digitale nieuwsbrief waarmee het DIA zijn netwerk regelmatig over activiteiten, projecten en (digitale) producties informeert, werd in 2021 zeven keer verzonden aan 2.450 adressen. De afdeling Onderwijs verstuurde vijf nieuwsbrieven, de redactie van Duitslandweb zeven.
Sociale media
Door o.a. de lustrum-campagne #throwbackthursday en de inzet van Instagram hebben we in 2021 een grotere community weten te bereiken. Het aantal volgers op Facebook is gestegen naar 2.582 (2020: 2.200). Op Twitter groeide het aantal volgers van 2.580 naar 2.771 (↑ 8%). Op LinkedIn waren wij eind 2021 met 2.476 volgers verbonden tegenover 1878 in 2020 (↑; 30%). Ons Instagram-profiel telde eind 2021 403 volgers tegenover 142 volgers in 2020; het jaar van de oprichting van dit profiel. ( ↑185%). Op Soundcloud en Spotify waren wij in 2021 met in totaal 420 mensen verbonden; eind 2020 waren dit 149 personen. Duitslandweb had eind 2021 op Twitter 3.440 volgers (3.100 eind 2020) en op Facebook 1.783 (1.760 eind 2020). De redactie startte in 2020 een eigen Instagram-account, om de binding met een jonge doelgroep nu en het lezerspubliek van de toekomst voor het DIA te versterken. Eind 2021 telde dat account 160 volgers. Ook bij de Duitslanddesk is er overwegend groei te zien bij het aantal volgers via social media: Instagram 466 (↑ 31%), Linkedin 3.467 (↑ 3%), Facebook 1.116 (↓ 5%), Twitter 565 (↑ 1%).
Podcast en video
De podcasts van het DIA boden interviews met deskundigen en verdieping bij actuele ontwikkelingen omtrent Duitsland en Europa.Videoproducties zoals DIA-Sprechstunde trokken veel aandacht: mensen konden hun vragen over Duitsland via de sociale media of mail insturen en deze werden door onze deskundigen in videoformaat beantwoord. De video's hadden 300 t/m 500 views per aflevering.
Sinds 2020/2021 is ‘Duitsland 1918-1991’ een thema op het Centraal Eindexamen Geschiedenis. Het aanbod aan (web)materiaal en projecten is verrijkt met twee video's ‘Sprechstunde - in de klas’, waarin experts Ruud van Dijk (UvA) en Hanco Jürgens (DIA) uitleg geven aan leerlingen over de examenstof (views 48, resp. 152).
De podcastserie Achtung! Duitse updates over een onderwerp uit de Duitse actualiteit trok zo’n 500 luisteraars per keer. De redactie maakte er zeven in 2021, waaronder over Angela Merkel, de overstromingen in Duitsland en de verkiezingen in Saksen-Anhalt. De Onderwijs-afdeling ontwikkelde vier edities van de literatuur-podcastreeks ‘Die Vorleser’ (ruim 400 luisteraars op Soundcloud per aflevering).
Lustrum 2021
In juni vond het online lustrumfestival 'Duitsland 2030' plaats. De gesprekken werden vanwege de corona-restricties live gestreamd en zijn nog via YouTube terug te kijken. De views per sessie liggen tussen 200 en 550.
Het festival werd geopend met een gesprek tussen Hanco Jürgens en Dirk Brengelmann, scheidend ambassadeur van Duitsland. Het gesprek is ruim 400 keer bekeken (YouTube).
Met een feestelijke bijeenkomst in het Bimhuis vierde het DIA op 5 november het 25-jarig bestaan. Ook deze bijeenkomst werd live gestreamd en is naderhand op YouTube zo’n 240 keer bekeken.
Het DIA maakte in samenwerking met voormalig Duitsland-correspondent Wouter Meijer de lustrum-podcast Duitsland voorbij de horizon. Meijer sprak met Nederlanders die in Duitsland bijzondere functies bekleden over de toekomst van hun vakgebied. De afleveringen zijn tussen 350 en 680 keer beluisterd (Soundcloud e.a.).