Eindelijk is Volkswagen een normaal bedrijf
Nieuws

Achtergrond - 24 oktober 2007

(23 oktober 2007) Het is gedaan met de beschermde status van Duitslands grootste automaker Volkswagen. Gisteren verklaarde het Europese Gerechtshof de geprivilegieerde positie van de Duitse overheid binnen het concern, verankerd in de zogenoemde VW-wet, nietig.

Het vonnis van de Europese rechter is een overwinning voor de Nederlandse oud-eurocommissaris Frits Bolkestein, die in 2003 onder het vaandel van vrij kapitaalverkeer ten strijde trok tegen de overheidsbemoeienis met Volkswagen. Een andere winnaar is sportwagenproducent Porsche, die in één klap de weg vrij ziet voor  een overname van Volkswagen.

De Volkswagen-wet uit 1960 had als doel het concern te beschermen tegen de grillen van de vrije markt. Een aanzienlijk overheidsbelang moest het concern oninteressant maken voor overnames. De invloed van de overheid werd gegarandeerd door het stemrecht van grootaandeelhouders op de aandeelhoudersvergadering te beperken tot 20 procent, ongeacht de hoeveelheid aandelen van een actionaris.

De overheid, in dit geval de deelstaat Nedersaksen waar VW zijn wortels heeft, had een vast belang van 20 procent in het bedrijf. Hoewel medeaandeelhouder Porsche goed is voor 31 procent van de Volkswagenaandelen, had de sportwagenfabriekant tot gisteren dus evenveel zeggenschap als de deelstaat. 

Waarnemers verwachten dat Porsche zijn aandeel zal vergroten tot iets meer dan 50 procent, waarmee Porsche-baas Ferdinand Piëch de scepter zal zwaaien over het concern. Daarmee is Volkswagen in handen van een nazaat van VW-oprichter Ferdinand Porsche, die in opdracht van Adolf Hitler de beroemde Kever ontwikkelde.

De machtsgreep van Porsche heeft de angst voor een vijandige overname door een buitenlands bedrijf vooralsnog weggenomen. Wel heeft Porsche aangekondigd ingrepen in de bedrijfsvoering van Volkswagen niet te schuwen, doelend op bijvoorbeeld de slecht verkopende limousine Phaeton of de al jaren verliesgevende Spaanse VW-dochter SEAT.

Het Europese vonnis is in Duitsland over het algemeen met instemming begroet. Eindelijk is Volkswagen een normaal bedrijf geworden, prijst de Frankfurter Allgemeine. Volgens de krant was de Volkswagen-wet een staaltje “puur protectionisme”.

Daarnaast wijzen economen op de beschermende rol van de overheid als oorzaak van de zwakke plekken van Duitslands grootste autobouwer. De vervlechting van de Nedersaksische politiek met het bedrijf, die tot uitdrukking kwam in hogere lonen en kortere werkweken, stond dikwijls noodzakelijke ingrepen in de weg. In Nedersaksen is elke zevende werknemer van Volkswagen afhankelijk.

Lees ook op het Duitslandweb: alles over het geruchtmakende VW-schandaal.

FAZ.net
Ende der Gemütlichkeit bei VW

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger