Massa-ontslag bij Daimler-Chrysler

Achtergrond - 15 februari 2007

(15 februari 2007) Het Duits-Amerikaanse autoconcern Daimler-Chrysler schrapt dertienduizend banen bij Chrysler. Met deze harde ingreep wil de Duitse concernchef Dieter Zetsche het Amerikaanse Chrysler uit de rode cijfers halen.

De bezuinigingsoperatie moet in 2009 afgerond zijn. Dan is het werknemersbestand van de Amerikaanse autobouwer uit Detroit gehalveerd ten opzichte van 1998, het jaar dat Chrysler en het Duitse Daimler-Benz fuseerden. Daarnaast moeten twee fabrieken van Chrysler hun poorten sluiten. De bekendmaking door het concern, gisteren op Valentijnsdag leverde de saneringsplannen al gauw het predicaat “St. Valentine’s Day Massacre” op, naar de beroemde maffiamoorden in Chicago 1932.

Het Duits-Amerikaanse concern bouwt auto’s onder merknamen als Mercedes, Smart, Maybach, Dodge, Chrysler en Jeep.

Inmiddels doen volop speculaties over een mogelijk afstoten van Chrysler door Daimler de ronde. Topman Zetsche heeft weliswaar ingezet op een laatste inspanning om de fusie te redden, een verkoop van Chrysler heeft hij uitdrukkelijk niet uitgesloten. “We willen alle opties open houden”, benadrukte de Duitser desgevraagd.

Duitse media weten het zeker: het huwelijk tussen Daimler en Chrysler is geen lang leven meer beschoren. Waar Chrysler miljardenverliezen draait, loopt het Duitse Daimler juist goed. Dat heeft de Duitse tak met name te danken aan de bedrijfsresultaten van Mercedes.

De feestelijke voltrekking van de verbintenis negen jaar geleden had een gouden tijdperk voor de autoreuzen Daimler en Chrysler moeten inluiden. Het concern moest in de ogen van toenmalig topman Jürgen Schrempp de grootste autofabrikant ter wereld worden. Groter dan General Motors, Toyota of Ford, de huidige top drie. Maar de twee partners kwamen snel van een koude kermis thuis. Daimler had een zorgenkind in huis gehaald, commentarieert de Süddeutsche Zeitung.

Chrysler draaide twee jaar na de fusie fors verlies. Het aandeel Daimler-Chrysler, bij de fusie nog 100 euro waard, wankelde sindsdien gestaag naar beneden. De huidige Daimler-Chrysler-baas Zetsche moest in de periode 2000-2005 het bedrijf al flink saneren. Hij schrapte toen veertigduizend banen.

De Amerikaanse dochteronderneming produceert auto’s die in de VS steeds minder mensen willen hebben: ze zijn groot (SUV’s en pick-ups), duur en verslinden veel brandstof. En dat bij een stijgende benzineprijs. Een merk als het Japanse Toyota, dat kleinere en milieuvriendelijker auto’s op de Amerikaanse markt afzet, speelt handig in op deze trend. Chrysler kampt daarnaast met hoge personeelskosten, een resultaat van onderhandelingen in betere tijden met de grote Amerikaanse vakbond voor werknemers in de auto-industrie UAW (United Auto Workers).

Spiegel Online
Eine AG, zwei Welten 

Handelsblatt.com
Zetsche zieht Notbremse bei Chrysler

FAZ.net
Ende der Nibelungentreue

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger