Opmerkelijk loonakkoord Daimler-Chrysler
Nieuws

Achtergrond - 23 juli 2004

(23 juli 2004) Daimler-Chrysler heeft vannacht met zijn bedrijfsraad en vakbond IG Metall een akkoord gesloten waardoor zesduizend banen van een Mercedesfabriek nabij Stuttgart tot 2012 behouden zullen blijven. Omdat de werknemers loon inleveren en langer gaan werken, voert de autofabrikant zijn dreigement niet uit om de banen naar elders te verplaatsen.

Van de dertigduizend arbeidsplaatsen in de Mercedesfabriek in Sindelfingen, Baden-Württemberg, stonden er zesduizend op de tocht. Daimler-Chrysler, het moederconcern van de Mercedes Car Group, wilde de banen wegens te hoge arbeidskosten verplaatsen naar Zuid-Afrika en naar de efficiënter functionerende Mercedesfabriek in Bremen. Na wekenlange onderhandelingen met de eigen bedrijfsraad en vakbond 'IG Metall' beloofde het concern vannacht dat de arbeidsplaatsen ieder geval tot 2012 behouden zullen blijven. In ruil hiervoor moeten de dertigduizend werknemers in Sindelfingen genoegen nemen met minder inkomen en gaan twintigduizend van hen -tegen extra betaling- veertig uur per week werken. Opmerkelijk is dat ook de inkomens van directie en werknemers met leidinggevende functies omlaag zullen gaan. De directieleden, die in 2003 gezamenlijk 40,8 miljoen euro verdienden, zijn akkoord gegaan met een inkomensdaling van tien procent. In totaal bespaart Daimler-Chrysler met de maatregelen vanaf 2007 jaarlijks 500 miljoen euro aan arbeidskosten. Door het akkoord is de rust binnen de Mercedes Car Group teruggekeerd. Veel van de in totaal 160.000 werknemers legden onlangs een dag het werk neer uit protest tegen de plannen van de concernleiding.

De hoogste baas van Daimler-Chrysler, Jürgen Schrempp, toonde zich tevreden met het behaalde resultaat. "Het akkoord heeft een voorbeeldfuctie voor standplaats Duitsland", aldus Schrempp. Dit voorbeeld betreft de flexibiliteit die bedrijven volgens Schrempp nodig hebben in hun arbeidsbeleid. Algemene CAO's acht hij onwenselijk. De voorzitter van de bedrijfsraad, Erich Klemm, is daarentegen "trots" dat de overeenkomst de bestaande CAO juist zoveel mogelijk intact gelaten heeft.

De overeenkomst die Daimler-Chrysler met de bedrijfsraad van Mercedes en 'IG Metall' sloot, past in een recente trend in de Bondsrepubliek dat grote bedrijven met het oog op internationale concurrentie hun werknemers minder willen betalen en meer willen laten werken. Er woedt in Duitsland momenteel een debat over de invoering van langere werkweken van veertig of zelfs vijftig uur.

Franfurter Allgemeine Zeitung
Einigung mit "Modellcharakter"

Tagesschau
Einsparungen gegen Jobgarantie

Der Spiegel
Vorstand verzichtet auf zehn Prozent Gehalt

Süddeutsche Zeitung
Daimler-Chrysler. Einigung über Sparpakket
Das zähe Ringen geht weiter

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger