Gekomen om in Amsterdam te blijven
Interview met de Duitse band Wir sind Helden

Achtergrond - 30 maart 2006

(30 maart 2006) De Duitse band Wir sind Helden speelde gisteren voor de tweede keer binnen een half jaar in de Melkweg. In de goedgevulde grote zaal waren voornamelijk Duitsers aanwezig, maar het aandeel Nederlanders leek beduidend groter dan de eerste keer. Dat zal Wir sind Helden goed hebben gedaan. “Dat Nederlanders naar ons komen kijken is voor ons iets heel bijzonders”, zo vertellen ze me eerder die dag in Amsterdam.

Typerend voor Wir sind Helden zijn de inventieve, scherpe en vaak erg rake teksten. De nummers komen in nauwe samenwerking tussen de bandleden tot stand. De werkwijze wisselt, maar over het algemeen overladen de mannelijke bandleden Holofernes met muziek, die zij dan vervolgens van teksten voorziet. De thema’s van de teksten liggen dicht bij haarzelf: “Het zijn de dingen waar ik met mijn vrienden over praat”, legt ze uit.

Er wordt vaak gezegd dat de teksten van het debuutalbum ‘Die Reklamation’ politieker zijn dan die van het laatste album ‘Von hier an blind’. Holofernes noemt de onderwerpen die in haar teksten naar voren komen liever filosofisch dan politiek. Zij schrijft over wat haar interesseert, dat deed ze bij de eerste plaat en dat heeft ze bij de tweede weer gedaan. “Voor mij zijn de thema’s op de tweede plaat maatschappelijk net zo relevant als die op de eerste”, verduidelijkt ze.

Helden

In Duitsland, maar ook daarbuiten, wordt steeds weer gesproken van een ‘Zweite Neue Deutsche Welle’ oftewel een ‘Neue Neue Deutsche Welle’. Hiermee wordt gerefereerd aan de ‘Neue Deutsche Welle’ van de jaren tachtig, de verzamelnaam voor succesvolle bands als Nena, D.A.F. en Spider Murphy Gang. Er wordt hierbij overigens wel erg gemakkelijk voorbij gegaan aan wat er tussen toen en nu in Duitsland op muziekgebied is gebeurd – de zogenaamde Hamburger Schule en Duitse Hiphop, om maar wat te noemen.

Is er echt sprake van zo’n toename van het aantal Duitstalige bands? Volgens Tavassol is deze ‘Neue Neue Deutsche Welle’ vooral een “Neue Deutsche Mediawelle” – een nieuwe Duitse mediagolf. “Maar er is er wel een nieuwe ontwikkeling gaande”, zegt Roy, “het Duits is in de hitparades sterk vertegenwoordigd op dit moment. Dat het mogelijk is dat er in de Top Tien acht Duitstalige nummers staan, dát is nieuw.”

Voor wie zich verder wil verdiepen in de Duitse muziek heeft Wir sind Helden de volgende tips: The Robocop Kraus, “Britpop met een discobeat”; Ollie Schulz und der Hund Marie, “een singer-songwriter met akoestische gitaar, maar dan met band”; Tele, “oorspronkelijk uit Freiburg, nu in Berlijn, ‘Schlicke Popmusik’” en Mia, “Synthie Punkpop mit deutlichem Hang zur Avantgarde”. En hoe zou Wir sind Helden zichzelf omschrijven aan het nog te veroveren Nederlandse publiek? “Indie Rock” begint Holofernes. “Eigenlijk gewoon Rock” zegt Tourette, “maar ‘Indie’ is cool, dus dat moet er ook bij”, lacht hij.

Blijven

“Gekommen um zu bleiben” zingt Wir sind Helden op Von hier an blind en rekent daarmee af met iedereen die twijfelde aan de houdbaarheid van hun succes. “Gekommen um in Amsterdam zu bleiben” zingt Holofernes voor een uitgelaten publiek in de Melkweg. We zijn gewaarschuwd.

Katja Geelhoed is historica, heeft een aantal jaren in Duitsland gewoond en werkt bij de VPRO.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger