De musical als exportproduct
Het Duitse succes van Joop van den Ende
Achtergrond - 2 januari 2003
(2 januari 2002) Joop van den Ende geniet in Nederland bekendheid als producent van succesvolle, commerciële televisieprogramma's als 'Goede Tijden, Slechte Tijden' en 'Big Brother' en hitmusicals als 'Titanic' en 'Aïda'. Sinds een paar jaar domineert Van den Ende echter ook de Duitse musicalmarkt.
De doorbraak van de commerciële televisie in Nederland tijdens de jaren '90 van de vorige eeuw werd voor een belangrijk deel gerealiseerd door Joop van den Ende. Hij was verantwoordelijk voor de productie van talloze programma's en series die door commerciële zenders als Veronica en RTL 4 en 5 werden uitgezonden, zoals de immens populaire soapserie 'Goede Tijden, Slechte Tijden'; de Soundmixshow en 'All you need is love'. In 1994 sloot Van den Ende de handen ineen met die andere succesvolle producent, John de Mol; gezamenlijk richtten zij Endemol op, het productiebedrijf dat uitgroeide tot de onbetwiste leider op de Nederlandse markt voor commerciële televisieprogramma's.
De spelprogramma's, de docusoaps en het real-life-entertainment groeiden in betrekkelijk korte tijd uit tot een vast onderdeel van het programma-aanbod op de televisie en zijn inmiddels nauwelijks meer van de beeldbuis weg te denken. Voorstanders van deze ontwikkeling prijzen de democratiserende werking die volgens hen van de commercie uitgaat: het principe van de marktwerking leidt ertoe dat de vraag van de kijker het aanbod bepaalt. Critici daarentegen verwijten de commerciëlen dat hun programma's bijdragen tot 'emotionalisering' van de maatschappij: steeds meer mensen zijn bereid hun meest diep beleefde emoties publiekelijk uit te dragen in ruil voor hun eigen "fifteen minutes of fame".
Behalve in Berlijn werd het dochterbedrijf van Van den Ende ook actief in steden als Essen, Stuttgart en Hamburg, de "musicalhoofdstad" van Duitsland, waar op 8 december van het verleden jaar in het theater Das Neue Flora de Duitse première van 'Titanic' plaatsvond. Daarmee werd Hamburg na Broadway pas de tweede plaats in het buitenland waar deze hitvoorstelling werd opgevoerd. Andere musicals die in Duitsland werden en worden opgevoerd zijn bijvoorbeeld 'Das Phantom der Oper' en Disney's 'König der Löwen'.
Van den Ende's optreden in Duitsland is - buiten de aankoop van het Metropol Theater - succesvol gebleken in de relatief korte tijd dat hij er actief is. Zijn musicals bereiken, net als in Nederland, een breed publiek. Dit succes werd in 2002 geïllustreerd door de aankoop van theaters in Stuttgart, Hamburg en Berlijn: in september 2002 wist zijn Duitse dochterbedrijf het vermaarde Theater des Westens in Berlijn in haar bezit te krijgen. Daarmee is Joop van den Ende ook in Duitsland uitgegroeid tot marktleider op het gebied van theaterproducties. Zouden zijn musicals ooit nog eens de kaas, tulpen en tomaten verdringen als voornaamste Nederlandse exportproduct naar Duitsland?
Reacties
Geen reacties aanwezig