Punten scoren in Flensburg
Auto en verkeer blijven een gevoelig thema
Columns - 27 december 2006
(27 december 2006) In Duitsland is de auto een heilige koe. Vaak is het niet eens zo belangrijk dát je rijdt, maar wát je rijdt. De Duitsers beschermen hun wagen als een leeuwin haar welpen. Ieder vlekje wordt zorgvuldig weggepoetst, ieder deukje en schrammetje kan een diepe levenscrisis uitlokken.
van Marcel Heijmans
Geheel tegen haar gewoonte in bestelde ze dit keer een hoogalcoholische Feuerzangenbowle, mekkerde over het verkeer en over de Straßenverkehrs-Ordnung in het bijzonder. Feitjes over wetparagrafen en de hoogtes van verkeersboetes vlogen ons om de oren.
Ze vertelde over een van haar vriendinnen. Die was niet lang daarvoor op de snelweg als hardnekkige bumperklever van de weg gehaald. Het resultaat: drie maanden rijverbod, vier punten in Flensburg, 250 euro. Rechts inhalen zou goedkoper zijn geweest, beweert Corinna: slechts drie punten, 50 euro en geen rijverbod. “Ze had meteen de vluchtstrook moeten nemen”, gaat Corinna ongeremd door: 50 euro, twee punten. Ze resumeert nog even: “Zo zou ze haar rijbewijs en 200 euro nog hebben, en twee punten in Flensburg hebben gespaard!
Flensburg, een provinciestadje vlak aan de Deense grens, staat in Duitsland synoniem voor het zogenaamde Verkehrszentralregister, waar momenteel zo’n 7,1 miljoen automobilisten als verkeerszondaar geregistreerd staan. Dat komt neer op ongeveer 1 op de 7 automobilisten met 1 strafpunt of meer. Bij 18 punten wordt het rijbewijs definitief afgenomen.
We keken elkaar over de rand van onze Glühwein-bekers aan. Corinna zag de verbouwereerde blikken en vulde retorisch de stilte: “Ze had er zelfs met een echt koopje vanaf kunnen komen. Zwaailicht op het dak, sirene aan... en rijden maar! Zou slechts 20 euro hebben gekost.” Paragraaf 38 doet de groeten. Proost!
Reacties
Geen reacties aanwezig