Het dieselbusje
Columns - 17 oktober 2018 - Auteur: Merlijn Schoonenboom“Natuurlijk is ons busje een diesel, hoezo?” Onze gastvrouw kijkt er bijna geschokt bij: ze is overtuigd veganistisch en plastic-verpakking-vermijdster, maar als je over haar oude dieselbusje begint, dan klinkt ze ineens als de reactionaire conservatieven die ze op ieder ander vlak zo fel bestrijdt: “Hoezo slecht voor het milieu?”
We zitten in haar huiskamer, en bespreken een onderwerp waarvan ik niet had kunnen denken dat ik het ooit interessant zou vinden: de brandstof van haar campingbusje, dat onze gastvrouw liefkozend als ‘mijn Bulli’ beschrijft - een Volkswagen uit het begin van de 21ste eeuw.
Mijn vriendin wilde ineens ook zo’n busje, had ze kort ervoor met glinsterende ogen verteld. Vandaar dat we in onze kennissenkring, die merendeels uit gewetensvolle milieubewuste types bestaat, ’ns over het onderwerp zijn gaan navragen. Het bleek dat een opvallend groot deel van hen naast de eigen auto ook een busje heeft staan, waarmee ze een paar weken per jaar door Europa rijden.
De busjes rijden op diesel, zo legt men mij uit, want een dieselmotor kan “veel meer aan - en is ook veel zuiniger”. Een nieuwe is voor de meesten onbetaalbaar, dus kopen ze vooral busjes die al een paar jaar oud zijn; gebouwd vóór de Duitse autobouwers zich met de slogan ‘clean diesel’ zijn gaan profileren.
Tot voor kort bleek hen in Berlijn weinig in de weg te worden gelegd. Zelfs de oudste busjes kunnen een straat verderop geparkeerd worden, achter de S-bahn-ring hoeft de bus geen groene milieusticker te hebben. Dus staat daar al jaren een lange rij van campingbusjes gestald, de een nog bonter en hippie-achtiger dan de ander - de parkeerplaats voor de progressieve wereldreizigers.
Onze busjes-gesprekken werden gaandeweg alleen steeds politieker. Onze rondvraag viel begin oktober samen met een beslissing van de Berlijnse rechtbank dat er binnenkort op 11 locaties in de stad niet meer met oude dieselmotoren mag worden gereden. Ook steden als Stuttgart en Hamburg hebben dit jaar een beperkt diesel-verbod besloten. Volgens de rechter draagt juist diesel sterk bij aan de luchtvervuiling.
In mijn kennissenkring blijkt de verwarring sindsdien te zijn toegeslagen. Het feit dat hun geliefde ‘Bulli’ iets slechts kan representeren, is nieuw voor ze. Dat Volkswagen al jaren in het internationale nieuws is omdat het de CO2-uitstoot van dieselauto’s heeft gemanipuleerd, bleek niemand op zichzelf te betrekken. Hun busje: dat was iets anders, dat was het symbool van hun eenwording met de natuur, de garantie voor hun vrijheid.
Deze verwarring legt een typisch Duitse paradox bloot. De groene beweging in Duitsland is al vanaf begin jaren tachtig zeer invloedrijk en heeft met name op het gebied van kernenergie de bevolking mee gekregen. De auto-industrie heeft duidelijk minder last van de milieubeweging gehad. Sterker: economisch was er voor de Duitse bouwers geen reden te veranderen, want de auto met dieselmotor verkocht toch wel.
In snel tempo is Duitsland de afgelopen vijftien jaar ‘groener’ geworden, maar op autogebied leken allen ervan uit te gaan dat de oude successen niet hoefden te worden aangepast. Duitsland loopt internationaal daarom achter bij de ontwikkeling van een schonere auto dan Japan, Frankrijk of Amerika - en Duitsland wordt vanuit de EU steeds meer berispt vanwege te hoge CO2-uitstoot van de dieselauto’s.
De progressieve busjesbezitters proberen nu naarstig hun moraal met hun vakantie-romantiek in overeenstemming te brengen. Onze gastvrouw vertelt over een lokale politicus van Die Grünen, een wederzijdse kennis, die net een tweedehands dieselbusje heeft gekocht. “Hij gooit er om de duizend kilometer een reiniger in. Dan kan hij er helemaal schoon mee rijden.”
Dat de rechterlijke uitspraken desalniettemin een merkbaar economisch gevolg hebben, is bij ons thuis te merken. “Misschien moeten we nog maar even wachten”, zei mijn vriendin ineens - en daarmee was het busje-thema even snel weer van tafel verdwenen als het gekomen was.
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
De Duitse milieu maffia noem ik ze. Onbegrijpelijk dat i.h.a. weldenkende mensen als Duitsers besluiten om goedwerkende kerncentrales te sluiten. En onbegrijpelijk de hetze tegen de diesels. De ontwikkeling in de techniek daarin zorgt dat er grote stappen in schonere motoren en uitlaatgassen gedaan worden. Maar de groenen blijven maar zeuren.
De laatste diesels (euro 6d vanaf 2017) zijn wel degelijk een grote stap schoner geworden. Een BMW 118d bijvoorbeeld heeft een zeer lage uitstoot fijnstof/stikstof -> Onderzoek van de ADAC
Ik hoop dat men inziet dat vooral oude diesels vervuilend zijn maar nieuwe niet. Zeker niet als wij ze op blauwe diesel laten rijden.
Enige voorbehoud moet ik houden omdat het ADAC het onderzoek heeft uitgevoerd. Het is bij mijn weten nog niet geverifieerd/bevestigd door andere onderzoeken.
Die schonere motoren blijken dus niet schoner te zijn. De dieselauto's kunnen niet voldoen aan de uitstootnormen voor stikstofoxiden en fijnstof. Ze stoten te veel schadelijke stoffen uit. Om dat te verbloemen is er sjoemelsoftware ingebouwd die de uitstoot vermindert in een testomgeving. Dus in de test keurig binnen de normen, op de weg veel vervuilender.
Dé paradox is dat de "Groenen" vooral goed scoren in welgestelde kiesdistricten en hoog opgeleide kringen.
Behalve een "dieselbusje" zal men naast vaak met de mond beleden "gewetensvol" gedrag ook andere vormen van een hedonistische levenswijze in de praktijk niet schuwen (b.v. grotere woningen, verre vakanties, aanschaf modieuze spullen) en daar een moreel verantwoorde draai aan geven.
Vroeger heette dat gewoon schijnheilig.
Je kunt dus, zolang je de bus niet als dagelijks vervoer in de vervuilde binnenstad gebruikt, er prima mee op reis buiten de grote steden - de hogere NOx-uitstoot is daar geen direct probleem. (2/2)
Toch wel als je er achter rijdt ;-)
Als busliefhebber/ex-Berlijner was je stuk een feest van herkenning! Wat helpt is het verschil tussen CO2 en NOx. CO2 is niet ongezond maar zorgt voor klimaatopwarming. NOx is juist lokaal giftig, maar vervliegt. Oude diesels stoten niet meer CO2 uit dan nieuwe-de uitstoot is lineair met het brandstofverbruik. Alle dieselbusjes verbruiken rond de 1:11 en stoten dus evenveel CO2 uit. Oude diesels stoten wel meer NOx uit, een groot probleem in de stad, maar niet in de vrije natuur. (1/2)