'Werk ohne Autor': episch drama oogst kritiek
Achtergrond - 25 januari 2019 - Auteur: Wiebke PittlikMet ‘Das Leben der Anderen’ (2006) heeft hij voor velen de DDR-dictatuur invoelbaar gemaakt. De verwachtingen waren hooggespannen toen regisseur Florian Henckel von Donnersmarck aankondigde weer op een stuk Duitse geschiedenis in te zoomen. ‘Werk ohne Autor- Never Look Away’ is een grootse productie met een sterrencast en een verhaal dat drie uur lang boeit. Toch krijgt hij er van sommige recensenten flink van langs.
‘Werk ohne Autor’ gaat donderdag in Nederland in première. Dinsdag werd bekend dat de film is genomineerd voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Ook het camerawerk is met een Oscarnominatie beloond. Henckel von Donnersmarck won eerder een Oscar voor beste buitenlandse film voor ‘Das Leben der Anderen’.
Verpakt in een persoonlijk drama dat losjes is gebaseerd op het leven van schilder Gerhard Richter, vertelt ‘Werk ohne Autor’ over de omgang met kunst in het nationaal-socialisme, de DDR en in de vroege Bondsrepubliek. Ook heeft scenarioschrijver en regisseur Henckel von Donnersmarck er zijn opvattingen over de bron van kunst in verwerkt.
Verhaal
Centraal staat de schilder Kurt Barnert (gespeeld door Tom Schilling), die opgroeit in de buurt van Dresden en als kind het nationaal-socialisme en de Tweede Wereldoorlog meemaakt. Na een kunststudie in de DDR vlucht Barnert naar West-Duitsland, waar hij aan de kunstacademie van Düsseldorf zijn eigen stijl probeert te vinden. Barnert wordt geterroriseerd door zijn schoonvader (gespeeld door Sebastian Koch), een arts die meewerkte aan het euthanasieprogramma van de nazi's maar zijn straf wist te ontlopen.
Gerhard Richter, de kunstenaar door wie Henckel von Donnersmarck zich liet inspireren, hield zich aanvankelijk op de vlakte over de film, hoewel hij vooraf zeer uitvoerig met de regisseur heeft gesproken. Maar vorige week beschreef het Amerikaanse magazine The New Yorker hoe boos Richter is over het eindresultaat. Hij vindt dat zijn levensverhaal is misbruikt en verdraaid. Hij liet de journaliste weten zoveel afkeer van zowel de film als de persoon te voelen dat hij er aanvankelijk niet over wil praten.
Richter zei tegen de journaliste ook dat hij zich gesteund ziet door de recensies van de Duitse kwaliteitskranten. In Duitsland kwam de film uit in oktober vorig jaar.
Kritiek
Die Zeit was nog redelijk mild; de krant noemde de film weinig subtiel en wel erg gepolijst en constateerde licht ironisch dat de maker een kijk op de kunst heeft zoals die in de Romantiek gemeengoed was.
In de Süddeutsche Zeitung velde recensent Tobias Kniebe een meedogenloos oordeel: de gebruikte stijlmiddelen laten hem twijfelen aan de goede smaak van de maker. Een camera die rond een personage draait is inmiddels een cliché dat thuishoort in ‘Angeberkino’, films door opscheppers gemaakt. Logisch ook, vindt Kniebe, dat je je kritiek op de hals haalt als je je zo ongeremd en overmoedig op de grootste thema’s stort: schuld en boetedoening, waarheid en schoonheid.
Nog verder ging het verwijt, in meerdere kranten, dat Henckel von Donnersmarck de nazi-misdaden bagatelliseert. In een parallelmontage laat hij zien hoe de tante van Barnert wordt vermoord in een gaskamer, zijn ooms sneuvelen aan het front en bommen de stad Dresden in lichterlaaie zetten. Dat raakt een gevoelige snaar in Duitsland. Van verwerpelijk tot smakeloos en onwetend; de negatieve kwalificaties waren niet van de lucht. Door dit leed zo te monteren stelt hij het op een lijn, zei de recensent van Der Tagesspiegel. Ervan uitgaande dat hij dat niet heeft willen zeggen, had hij als regisseur moeten weten dat beelden zo werken, aldus de krant. "Zoetigheden voor geschiedenisblinden", is de kop van dat artikel.
Niet alleen over zijn kijk op de geschiedenis is controverse, ook over zijn kijk op de kunst doet menig recensent smalend. Hoewel de personages dus fictief zijn en verzonnen namen hebben, komt niet alleen Richter duidelijk naar voren maar ook Joseph Beuys en zijn generatiegenoten aan de kunstacademie van Düsseldorf. Deze personages zet hij in om zijn eigen opvattingen over kunst te vertolken. Daarmee doet hij ze geweld aan, vinden sommige critici. Dat Richter nu dus laat weten dat hij zich misbruikt voelt, dat konden deze recensenten al in oktober voorspellen.
De discussie over wat Florian Henckel von Donnersmarck wil uitdragen laat onverlet dat het een aangrijpende, visueel en muzikaal zeer aantrekkelijke film is met sterk acteerwerk die de blik richt op de Duitse geschiedenis en de Duitse kunst. Misschien meer geschikt voor een buitenlands publiek dan voor de Duitsers zelf.
Lees meer over 'Cultuur':
‘Duitse restitutie nazi-roofkunst moet beter’
Duitsland krijgt al jaren kritiek op zijn restitutiebeleid voor nazi-roofkunst. De regering komt nu met hervormingen.
Nieuwe generatie Nederlandse auteurs klaar voor Duitsland
Nederland & Vlaanderen zijn deze maand gastland op de Leipziger Buchmesse. Een uitgelezen kans voor auteurs zich te presenteren in Duitsland.
Deutsches Kino: Duitsland in 5 films
Oost-Duitsland speelt dit najaar in de filmreeks Deutsches Kino een belangrijke rol. Ook de moeite waard: een film over de Turkse muziekindustrie in Duitsland.
Expositie Potsdam: Nederland zoals nooit vertoond
De tentoonstelling 'Wolken und Licht' in Museum Barberini toont meer dan de bekende beelden van grote Hollandse meesters.
Reacties
Wat mij meer dan alles in de film is bijgebleven is dezelfde houding ten aanzien van kunst in het communistisch-regime als in het nazi-regime.
Wat mij het meest raakte waren niet de liefdesrelaties tussen de personen, of wat ware kunst is maar dat duidelijk werd gemaakt dat de houding ten aanzien van kunst in het communistisch regime op gelijke voet stond als die in het nazi regime.
prachtige film, de beste sinds lange tijd. geen moment verveling de3u vliegen voorbij. geloofwaardige vertolkingen voor mij een 10/10
Fictie is iets anders dan fakenews.
Deze film is geweldig, maar in Duitsland ligt alles nou eenmaal dubbel onder verschillende vergrootglazen.
Als er een Vergangenheitsbewältigungskino is dan is deze de beste. De film is Mythos. Misschien had het toch beter Dichtung over Gerhard Richter moeten zijn. Waarschijnlijk moet je niet van Joseph Beuys inenen ene Antonius van Verten maken en volgens mij werkte Beuys juist wel met zijn leerlingen. Maar deze film is ook nog eens op passende wijze spiritueel. Het overtuigt hoe de schilder onbewust zijn schoonvader en zijn tante en zichzelf als jochie porteteert. Juist daar geen kopie van een foto.
De dagelijkse kwelling met de geforceerde uitspraak van 'Werk ohne Autor' en het niet-uitspreken van de -n aan het eind van 'Das Leben der Anderen' duurt voort.
Na vele jaren in Duitsland gewerkt te hebben en met veel Duitse vrienden, geeft de film een bevestiging van de Duitse gevoeligheden die nog steeds merkbaar en herkenbaar zijn in het hedendaagse denken en handelen. Als Nederlanders is het goed je vooraf te realiseren dat vrijheid in denken en doen in Nederland een andere geschiedenis heeft dan in Duitsland. De film is een herkenning en bevestiging. Begrijpelijk ook dat de Duitse pers en filmresecenten er nog steeds mee worstelen.
Alle personages zijn sterk neergezet. Schijnwerpers op minder besproken kanten van de naziduitsland. Ik heb mij geen minuut verveelt. Het heeft mij geraakt. Overtuigend. Een 8
De film is meer een losse opeenvolging van gebeurtenissen dan dat deze een integraal plot heeft. Soms zweverig en bij tijd en wijle langdradig. Als ze de film een uur hadden ingekort was deze mogelijk sterker geweest. Sterke rol van Sebastian Koch als emotieloze 'Übergerman'. Een zesje.
Dan heb je er niet veel van begrepen. Bekijk hem nog een keer...
Wie is dat die de al dagen gehoorde radioreclame inspreekt?