Duitslandweb logo Duitslandweb

'Investeer ook in docenten Duits voor (v)mbo'
Lerarenopleiders kritisch over inzet Duitse docenten in Nederland

Achtergrond - 29 januari 2014

(Opinie) Het ministerie van Onderwijs steekt extra geld in de universitaire opleidingen voor taaldocenten. Positief nieuws, maar het levert geen extra docenten voor het vmbo en het mbo op, constateren drie lerarenopleiders Duits van de Hogeschool Windesheim in Zwolle. En juist in het beroepsonderwijs is de Duitse taal van groot belang, benadrukken de docenten. Ook zijn ze kritisch over de inzet van docenten uit Duitsland in Nederland.

'Investeer ook in docenten Duits voor (v)mbo'
© Flickr.com/Moqub/cc
Op de Hogeschool Windesheim in Zwolle worden leraren Duits opgeleid.

Met vreugde hebben wij in Trouw van 22 januari mogen lezen dat het vak Duits aan populariteit wint en dat het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) extra geld beschikbaar stelt voor universitaire lerarenopleidingen talen. Geld dat hard nodig is om het tekort aan docenten op te vangen.

Omdat er nu al een tekort aan docenten Duits in de bovenbouw én onderbouw is, zijn we blij dat het ministerie van OCW van dit probleem doordrongen lijkt en hier iets aan wil veranderen. Maar we plaatsen kanttekeningen bij de manier waarop er nu gehandeld wordt en deze eenzijdige investering gaat ons inziens voorbij aan een grote groep getalenteerde en gepassioneerde docenten. Er wordt, zo lijkt, maar op één paard gewed, namelijk meer geld naar de opleiding van de universitair geschoolde talendocent. In het licht van de recente ontwikkelingen rondom het behalen van een masterdiploma door elke docent, lijkt dit op het eerste gezicht ook logisch.

Duits op vmbo en mbo 

In het artikel 'Duits kan wel een zetje gebruiken' (22-1-2014) laat Trouw (ervarings)deskundigen aan het woord over het vak Duits.
Minister Bussemaker trekt komend jaar vier miljoen extra uit voor universitaire lerarenopleidingen talen, meldt de krant.
Een mogelijke oplossing voor het tekort aan leraren Duits zou zijn docenten uit Duitsland te halen. In dat kader zegt Ewout van der Knaap in Trouw dat cultuurverschillen tussen het Nederlandse en Duitse onderwijs niet moeten worden onderschat.

Binnen de tweedegraads lerarenopleidingen van het hbo is er de afgelopen jaren een kwaliteitsslag gemaakt, onder andere door de landelijk vastgestelde kennisbasis, waarin ook aandacht is voor het opleiden van docenten voor het mbo en het vmbo. Aangezien universitaire lerarenopleidingen niet specifiek opleiden voor het vmbo en mbo komt het geld dus niet beschikbaar om voor deze scholen betere docenten op te leiden, terwijl daar een vraag van met name het mbo ligt.

Juist voor deze doelgroep is de Duitse taal van groot belang. In Trouw hebben we immers ook al regelmatig mogen lezen hoe belangrijk de Duitse taal voor ondernemers en de handel is. Geld in deze opleidingen investeren zal zich terugbetalen. Daarnaast zitten er veel meer leerlingen die het vak Duits hebben in de onderbouw dan in de bovenbouw. Aangezien de keuze voor het vak Duits in de onderbouw wordt gemaakt, is het noodzaak de lessen Duits juist ook in de onderbouw nieuw leven in te blazen, zodat leerlingen het vak ook in de bovenbouw zullen kiezen.

Moedertaalsprekers

Ook de tweede oplossing, namelijk moedertaalsprekers naar Nederland halen, bekijken we kritisch. Terecht noemt Ewout van der Knaap, hoofddocent Duitse letterkunde aan de Universiteit Utrecht, dat het Nederlandse onderwijs docenten uit Duitsland kan afschrikken. Dit vraagt volgens ons een grondige opleiding met enerzijds natuurlijk aandacht voor verschillen tussen onderwijscultuur en anderzijds voor de verschillen tussen moedertaal- en vreemdetalendidactiek. Daarnaast kunnen Nederlandse docenten door een verblijf in een Duitstalig land ook anders over het vak vertellen. Binnen de tweedegraadsopleidingen maakt een buitenlandverblijf nu al deel uit van het curriculum. Een investering langs deze weg kan dus zeker ook lonen.

Daarom onze vraag om nog eens goed na te denken waar het geld het beste geïnvesteerd kan worden. Elke opleiding heeft zijn eigen kenmerken en kwaliteiten en deze moeten in de overwegingen mee worden genomen, wil men het probleem grondig en voor lange tijd aanpakken. 

Doris Abitzsch, Willine Sonnenberg en Mascha Zwierzynski zijn lerarenopleiders Duits aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle

Reacties

docent Duits - 15 april 2018 12:12

Ga je toch in de ploegendienst in de fabriek werken als je dat leuker vindt.

Reageer
Rettemort - 14 december 2014 21:01

Na 10 jaar werkzaam geweest te zijn bij een mbo-instelling kan ik het echt iedereen afraden het onderwijs in te gaan. Slecht betaald, hoge werkdruk en een bureaucratie/organisatie die -in ieder geval bij mij- somtijds tot volledige razernij leidt. Doe het niet!

Reageer
Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Duitse taal':

Mythes en misverstanden over talenstudies

Mythes en misverstanden over talenstudies

Moet je per se leraar worden na een talenstudie? Germanist Trixie Hölsgens beantwoordt deze en andere vragen over talenstudies.


Lees meer

'De Duitse taal is mijn gereedschap'

'De Duitse taal is mijn gereedschap'

Omdat het 10 oktober de Dag van de Duitse Taal is, spraken we vertalers Lotte Hammond en Ralph Aarnout over hun vak.


Lees meer

Een problematische beer

Een problematische beer

De Duitse minister Paus wordt voor 'Problembär' uitgemaakt, las columniste Inge Jooris in de Duitse media. Zijn haar dagen als minister geteld?


Lees meer

Vechten als ketellappers

Vechten als ketellappers

De Duitse regering heeft zo veel ruzie, het lijkt wel een bende 'Kesselflicker', zei een van de ministers. Columniste Inge Jooris legt uit wat hij bedoelt.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger