Duitslandweb logo Duitslandweb

Duits heeft plotseling de wind mee
Optimisme op conferentie over Duits in het mbo

Achtergrond - 10 april 2014

Het sluipende proces dat zorgt dat het vak Duits in het mbo steeds minder wordt aangeboden, is een halt toegeroepen. Dat is de stellige overtuiging van Lambert Teerling van de Lerende Euregio, een van de voorvechters voor de Duitse taal in het beroepsonderwijs. Donderdag steunde de Tweede Kamer een initiatief dat de minister van OCW oproept zich sterk te maken voor Duits in het mbo. 

Duits heeft plotseling de wind mee © Andrea Ege
Lambert Teerling (Lerende Euregio) in gesprek met Marjo Jansen van OCW.

De problemen in het mbo stonden ook centraal donderdag tijdens de centrale bijeenkomst van de Actiegroep Duits in Den Haag. Daar legde Teerling uit dat de noodkreten die de afgelopen twee jaren klonken net op tijd kwamen. De brandbrieven vorig jaar van burgemeesters en ROC's uit de grensstreek en hetantwoord daarop van de minister van Onderwijs Jet Bussemaker, in december, hebben volgens Teerling gezorgd dat het beleid met betrekking tot het Duits is bijgesteld.

In haar reactie zegde de minister toe dat ze de verantwoordelijke organisaties, zoals de Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) zal wijzen op het belang om Duits als keuzemogelijkheid te behouden en zorgvuldig af te wegen of voor een bepaald beroep niet ook kennis van het Duits nodig is.

Duits op ROC's geschrapt

De afgelopen jaren werd op steeds meer ROC's het vak Duits geschrapt. Bij de huidige hervorming van de eisen per opleiding in het mbo dreigde Duits helemaal in het gedrang te komen. In de commissies die bepalen welke competenties gevraagd zijn in bepaalde beroepen, ging het om hele andere dingen en leek Duits vermalen te worden tussen de belangen, vertelde Theo Douma van ROC Nijmegen tijdens de podiumdiscussie. “Onze opleiding Detailhandel bijvoorbeeld, biedt Duitse stages aan. Die teammanager meldde dat hij daar niet mee verder kon gaan omdat Duits niet meer wordt bekostigd.” Die ontwikkeling lijkt nu omgebogen.

“Die brief van de minister heeft echt effect gehad”, zegt Lambert Teerling na afloop van de discussiebijeenkomst. “De minister is zo ver gegaan als ze mocht gaan.” Tijdens het debat benadrukte Marjo Jansen van het ministerie van Onderwijs dat het niet aan Den Haag is om vast te stellen of Duits onderdeel uitmaakt van een studierichting. “Het zou goed zijn als je op elk ROC Duits kunt leren, maar wij gaan dat niet opleggen.”

Goed materiaal

Hoewel de hervorming van de opleidingseisen in het mbo nog niet is afgerond, ziet het er volgens Teerling in de definitieve versies van de documenten stukken rooskleuriger uit. Scholen hebben in ieder geval de mogelijkheid Duits aan te bieden, en zeker in de grensstreek ziet het ernaar uit dat dat ook gaat gebeuren. “Ik ben echt blij”, zegt Teerling.

De Lerende Euregio heeft al keuzedelen Duits in de beroepscontext ontwikkeld en wil nu zorgen dat er goed materiaal wordt uitgewerkt per beroepsgroep. Want een operator bijvoorbeeld, schetst Teerling, moet veel termen kennen die met veiligheid te maken hebben, terwijl iemand in de horeca juist gesprekjes moet kunnen voeren. Theo Douma van het ROC Nijmegen constateert tevreden: “Ik kan nu de keuze voor Duits maken en er komen kwalitatief goede documenten voor.”

De motie die donderdag werd ingediend in de Tweede Kamer is een steuntje in de rug voor de Actiegroep Duits en de Lerende Euregio. De motie, ingediend door de VVD, roept de minister op om met de Duitse ambassade in gesprek te gaan over het stimuleren van het vak Duits en om de imagocampagne Mach Mit! van de Actiegroep Duits bij scholen onder de aandacht te brengen.

Update 15-4-2014: De motie is op dinsdag 15 april 2014 aangenomen door de Tweede Kamer. Bekijk de motie op de website van de Tweede Kamer >>

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Duitse taal':

‘Je moet creatief zijn om Duits over te brengen’

‘Je moet creatief zijn om Duits over te brengen’

Met muziek en spelletjes proberen docenten de Duitse les aantrekkelijk te maken. Vier leraren over hun ervaringen.

Lees meer

Eenzame verjaardag

Eenzame verjaardag

Docente Duits Iduna Paalman zet haar leerlingen zelfstandig aan het werk in de hoop eens een keer een lesje voor zich uit te kunnen staren.

Lees meer

'Met steenkolen-Duits kom je er niet op Duitse markt'

'Met steenkolen-Duits kom je er niet op Duitse markt'

Drie Nederlanders vertellen over hun ervaringen met de Duitse taal in hun werk.

Lees meer

Factsheet: Positie van het schoolvak Duits

Factsheet: Positie van het schoolvak Duits

Dag van de Duitse taal 2018: Van lerarentekort tot examenmisère - alles over het vak Duits.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger