Duitslandweb logo Duitslandweb

‘Ook voor bèta’s is talenkennis belangrijk’
Actiegroep Duits doet appèl op politiek

Achtergrond - 18 april 2012

Voorafgaand aan de Dag van de Duitse Taal heeft de Actiegroep Duits parlementariërs woensdag laten aanschuiven bij een ontbijt met vertegenwoordigers van scholen, universiteiten en werkgevers. In reactie op de deze week gelanceerde plannen om scholieren voor techniek te laten kiezen, benadrukte Ineke Dezentjé Hamming van ondernemersorganisatie FME-CWM dat ook in de technische beroepen Duits onontbeerlijk is.

‘Ook voor bèta’s is talenkennis belangrijk’
© Peter van Beek
Directeur Ton Nijhuis spreekt tijdens het onderwijsontbijt Duits in Dudok in Den Haag.

Ineke Dezentjé Hamming, voorzitter van werkgeversvereniging FME-CWM en ambassadeur van de Actiegroep Duits, hoorde het onlangs nog van ondernemers vertelde ze tijdens het ontbijt: Doordat de nadruk zo op de betavakken ligt ontstaat er een schifting tussen alfa’s en beta’s. Maar ook voor de technische beroepen is het belangrijk Duits te kunnen spreken. Zoveel technische bedrijven leveren aan Duitsland. “Ik was bij een klein bedrijf in Oss. Dat levert aan Porsche en aan BMW. Natuurlijk moeten die mensen Duits kunnen spreken.”

Niek Jan van Kesteren van werkgeversvereniging VNO-NCW maakte de aanwezigen duidelijk dat het toch eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn dat we veel aandacht besteden aan het leren van de Duitse taal. Het is immers veruit Nederlands belangrijkste handelspartner. En ook in de Europese politiek is Duitsland van belang voor Nederland. “We leven voor een groot deel van en met Duitsland.”

Bij het ontbijt werd duidelijk dat er in alle onderwijslagen kansen zijn om te zorgen dat meer Nederlanders kennis van de Duitse taal hebben. Addy Creusen-Jacobs, tot voor kort directeur van een basisschool die vanaf de kleuterklas Duitse les geeft, was uit Zuid-Limburg aangereisd om te pleiten voor Duits op de basisschool. “Als je wilt stimuleren dat scholieren Duits kiezen, dan moet je op de basisschool beginnen. Ze hebben dan al een voorsprong als ze op de middelbare school komen, zijn niet meer bang van de taal en zullen het eerder kiezen.”

Louis Seelen van het Valuascollege in Venlo denkt ook dat scholen best veel zelf kunnen doen om het onderwijs in de Duitse taal te verbeteren. Zijn belangrijkste punt: Je moet leerlingen onderdompelen in de taal. Zijn leerlingen gaan bijvoorbeeld een week in een Duits gastgezin, of worden de stad in gestuurd om Duitse toeristen te interviewen. Renie Hesseling van ROC Nijmegen stuurt zijn mbo’ers op stage over de grens.

De Actiegroep Duits bood de parlementaire contactgroep Duitsland vier standpunten aan waarmee het vak Duits kan worden versterkt. De standpunten zijn uitgewerkt in eenbrochure.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Duitse taal':

Moreel verwerpelijk voetbal

Moreel verwerpelijk voetbal

Vlak voor de WK-finale vrouwenvoetbal peilt docente Duits Iduna Paalman hoe dat leeft bij haar leerlingen.

Lees meer

Laten vallen

Laten vallen

De vreemdetaallessen zijn verworden tot 'trucjesonderwijs', merkt docente Duits Iduna Paalman. "Kun je de Duitse taal nog harder doodmeppen?"

Lees meer

Niet huilen

Niet huilen

Hoe troost je een verdrietig neefje? Docente Duits Iduna Paalman doet dat met Erich Kästner, vergeet-me-nietjes en de 'Konjunktiv 2'.

Lees meer

Ach so

Ach so

Het Duitse 'ach so' zou zo veel meer gebruikt moeten worden. Oók in Nederland, vindt docente Duits Iduna Paalman. Column.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger