Media
Achtergrond - 1 december 2005In dit hoofdstuk staat de mate centraal waarin jongeren uit Nederland en Duitsland in contact komen met televisie en kranten. De vragen waren enerzijds gericht op de Nederlandse en Duitse media en anderzijds op de media uit hun land van herkomst. Kranten uit Turkije of enig ander land zijn vaak gewoon te koop in Nederland en Duitsland, of via internet te lezen. Met een schotelantenne zijn ook televisiezenders van over de hele wereld te ontvangen.
Nederlandse en Duitse media
Zowel autochtone, Turkse en andere allochtone jongeren kijken regelmatig naar de Nederlandse of Duitse televisie. De Turkse jongeren kijken relatief het minst naar Nederlandse of Duitse zenders. In Nederland zegt zo'n 30 procent altijd naar Nederlandse zenders te kijken, in Duitsland ongeveer 50 procent. Jongeren in Duitsland kijken overigens vaker dan jongeren in Nederland uitsluitend naar nationale zenders.
De krant is duidelijk minder populair dan de televisie, maar ook als het gaat om het lezen van de krant is het aantal jongeren dat nooit een krant onder ogen krijgt vrij gering. Wellicht is dit een effect van gratis kranten als de Metro en de Spits, die onder de Nederlandse leerlingen regelmatig genoemd werden. In Nederland zijn het de Turkse en andere allochtone jongeren die het meest een Nederlandse krant openslaan. Autochtone jongeren in Nederland lezen relatief het minst vaak een krant vergeleken met hun leeftijdsgenoten in zowel Nederland als Duitsland. Er is overigens een flink aantal jongeren dat de krant altijd leest, variërend tussen de 12 procent onder Duitse andere allochtone jongeren tot 30 procent onder Nederlandse andere allochtone jongeren.
Figuur 3.5 "Lees je wel eens een Nederlandse/ Duitse krant?"
Reacties
Geen reacties aanwezig