Duitse privacywaakhond: 35 miljoen euro boete voor H&M Neurenberg
Kort nieuws - 1 oktober 2020 - Auteur: Redactie DuitslandwebDatenschutzbeauftragte Johannes Caspar, een van de Duitse privacywaakhonden, legt H&M in Neurenberg een boete op van 35 miljoen euro. De modefirma in de Zuid-Duitse plaats heeft jarenlang privé-informatie van medewerkers vastgelegd en bij beoordelingen gebruikt.
Medewerkers werd bijvoorbeeld na een vakantie gevraagd of ze ziek waren geweest. Ook vroegen leidinggevenden naar privé-informatie. Dat kon gaan over problemen in de familie of over religieuze achtergronden. Die informatie werd in profielen van de medewerkers opgeslagen en bijvoorbeeld gebruikt bij beoordelingen. Dit werd vorig jaar bekend toen de gegevens door een fout een paar uur lang door iedereen binnen het bedrijf konden worden ingezien en iemand de pers daarover inlichtte.
De boete van 35 miljoen euro voor de Zweedse modefirma is een record. Eerder kregen andere organisaties die de regels overschreden van de Datenschutz-Grundverordnung (DSGVO), de algemene verordening gegevensberscherming, boetes opgelegd van 14,5 miljoen euro (vastgoedconcern Deutsche Wohnen SE) en 9,5 miljoen (internetprovider 1&1). Johannes Caspar is de Datenschutzbeauftragte in de deelstaat Hamburg. De zaak valt onder hem omdat H&M zijn Duitse hoofdkantoor in Hamburg heeft.
H&M heeft verbetering beloofd, excuses aan de betrokken medewerkers aangeboden en een "aanzienlijke" schadevergoeding toegezegd. Lees meer bij Der Spiegel
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig