Duitslandweb logo Duitslandweb

Duitsland verklaart Nederland tot hoogrisicogebied: test verplicht

Kort nieuws - 4 april 2021 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Het Robert Koch Instituut RKI, het Duitse equivalent van het RIVM, heeft Nederland op de lijst van Hochinzidenzgebiete gezet, gebieden waar veel coronabesmettingen voorkomen. Dat betekent dat reizigers uit Nederland vanaf dinsdag een negatieve test bij zich moeten hebben als ze naar Duitsland reizen. (Geactualiseerd/aangevuld op 8 april 2021)

Het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken vermeldt op zijn site dat Nederland vanaf dinsdag 6 april geldt als gebied met een bijzonder hoog infectierisico (Hochinzidenzgebiet). Het aantal besmettingen in Nederland overschrijdt de door Duitsland aangehouden grens van 200 per 100.000 inwoners per zeven dagen (7-Tage-Inzidenz). 

Reizigers uit Nederland moeten daarom vanaf dinsdag een negatieve coronatest bij zich hebben als ze Duitsland binnen komen, die niet ouder mag zijn dan 48 uuren moet zijn afgenomen door bevoegd personeel. Dit geldt in de aan Nederland grenzende deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen ook voor het zogenoemde klein grensverkeer (mensen die korter dan 24 uur in Duitsland blijven. Zie voor de regels van de overige deelstaten ons overzicht van de Duitse reisregels). De test moet op navraag aan bevoegde instanties kunnen worden getoond. Lees meer bij het RKI en bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken

Lees op de site van het RKI waar tests aan moeten voldoen

Uitzonderingen op de testplicht gelden voor transitverkeer en transporteurs die minder dan 72 uur in Duitsland blijven.

Mensen die voor werk of studie in Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen moeten zijn, of er een partner, ouders of kinderen bezoeken, moeten ook een negatieve test bij zich hebben. Als ze meerdere keren per week de grens moeten oversteken, is hun test 72 uur geldig. In Noordrijn-Westfalen en in Nedersaksen bijvoorbeeld komt het er op neer dat werkenden over de grens twee keer per week moeten worden getest. Dat geldt ook voor mensen die meer dan twee keer per week de grens over steken om een ouder of kind of een partner te bezoeken. Voor hen mag de test dus 72 uur oud zijn in plaats van 48 uur. Grenspendelaars mogen ook direct na aankomst, bijvoorbeeld op hun werkplek, worden getest. Lees ook de verordening voor Hochinzidenzgebiete van NRW en het persbericht van Nedersaksen

Of mensen zich aan de testplicht houden, controleert de politie steekproefsgewijs, laat de deelstaat NRW op zijn site weten. Persbericht Noordrijn-Westfalen in het Nederlands (pdf)

Het is in Duitsland aan de deelstaten de reis-, quarantaine- en testregels uit te voeren. Zij kunnen daarop hun eigen uitzonderingen maken. Lees in ons overzicht van veelgestelde vragen over de reisregels van de verschillende deelstaten

Reacties

Melanie Bouhuijs - 6 april 2021 19:45

Als ik vanuit NL een weekend naar mijn dochter in D wil voldoet dan ook een zelftest uit de apotheek?

Reageer
Marja Verburg Melanie Bouhuijs - 6 april 2021 22:08

Duitsland accepteert alleen tests die zijn uitgevoerd onder toezicht van personen die daarvoor in Nederland zijn geautoriseerd. Een test uit de apotheek die u thuis zelf doet, is niet geldig. Zie voor meer info: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Tests.html;jsessionid=A486EA1FFE730C82E77F7E43C6E33403.internet061?nn=13490888
Mvg, de redactie

Marion - 6 april 2021 18:41

Ik moet donderdag voor mijn Duitse bedrijf materialen op halen in Nederland.. wordt dit als transport gezien of moet ik een test doen

Reageer
Marja Verburg Marion - 6 april 2021 22:06

@Rinus Bloemraad: Alleen tests die onder toezicht van daartoe geautoriseerde personen zijn gedaan, zijn geldig. U kunt dus geen test laten zien die u zelf thuis heeft gedaan. Zie voor meer info: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Tests.html;jsessionid=A486EA1FFE730C82E77F7E43C6E33403.internet061?nn=13490888
Mvg, de redactie

Marja Verburg Marion - 6 april 2021 22:01

@Marion: Wij kunnen als redactie niet overzien of dat onder goederentransport valt. U kunt ws het best navragen bij de deelstaat of het Gesundheitsamt van de plaats waar u moet zijn, wat in uw geval geldt.
Mvg, de redactie

Aangepast op 2021-04-06 22:01:39

Rinus Bloemraad Marion - 6 april 2021 19:48

Wat verstaat men onder een negatieve test? Moet ik de lateral flow strip mee nemen en welke authorisatie wordt er gevraagd? Je kan tenslotte de test zelf doen maar niemand die controleert of dat goed gedaan is?

De regel dat vaccinatie niet geldig is "Larifari" , "Quatsch und Blödsinn". Kies maar een term uit.

Maaike - 6 april 2021 18:38

Wat zijn de regels voor tweede huiseigenaren ? Ik ben zelfstandige en verkoop vintage meubels die ik ophaal in Duitsland en ook stal in mijn tweede huis voordat ze mee naar Nederland gaan. Val ik dan onder transport?

Reageer
Piet P Maaike - 8 april 2021 16:39

Wat denk je zelf.

Marja Verburg Maaike - 6 april 2021 21:58

Wij kunnen als redactie niet overzien of dat onder goederentransport valt. Als u een particulier bent vermoedelijk niet. U kunt het best navragen bij de deelstaat of het Gesundheitsamt van de plaats waar u moet zijn, wat in uw geval geldt.
Mvg, de redactie

Erik - 6 april 2021 18:14

Ik moet voor mijn bedrijf 1x per week zakelijke post afleveren bij een agentschap van Deutsche Post vlak over de grens. Verblijf daarvoor max. 30 minuten in Duitsland. Kan dit zonder testplicht?

Reageer
Mercator Erik - 6 april 2021 23:31

In de coronaverordening van in elk geval Niedersachsen wordt gesproken over beroepsmatig goederenvervoer. Het zit 'm in het woordje beroepsmatig. Oftewel, moet het vervoer inherent zijn aan jouw beroep? Bijv. Vrachtwagenchauffeur vs. uw situatie. Dit is mij ook niet geheel duidelijk. Wel weet ik dat de wet op dit punt duidelijk hoort te zijn. Voer voor jusisten dus. Bij boete zeker aanvechten indien u zonder test de grens over bent gegaan.

Marja Verburg Erik - 6 april 2021 21:56

De uitzonderingen op de testplicht gelden voor zover wij kunnen nagaan alleen voor transitverkeer en bepaalde transporteurs. U kunt het best navragen bij de deelstaat of het Gesundheitsamt van de plaats waar u moet zijn, wat in uw geval geldt.
Mvg, de redactie

Janet - 6 april 2021 17:49

Ik pas 3 dagen per week paar uurtjes op onze kleinkids in Nederland en woon zelf 5km over de grens in duitsland, is de test voor mij 48 uur of 72 uur geldig.

Reageer
Marja Verburg Janet - 6 april 2021 18:02

Dat kunt u het beste nagaan bij de deelstaat waar u woont. Voor zover wij kunnen nagaan hebben NRW en Nedersaksen daar bv verschillende regels voor. Mvg, de redactie

Sohail - 6 april 2021 17:42

Ik woon in neuenhaus en werk in Nederland ben ik ook verplicht negatief test te kunnen aantonen?

Reageer
Marja Verburg Sohail - 6 april 2021 17:58

Ja, als u vanuit NL naar Dld reist, moet u een negatieve test kunnen laten zien. Uitzonderingen gelden alleen voor transitverkeer en bepaalde transporteurs. Zie voor meer info over de regels voor Hochinzidenzgebiete van Nedersaksen: https://www.niedersachsen.de/Coronavirus/antworten_auf_haufig_gestellte_fragen_faq/reisen-und-tourismus-antworten-auf-haufig-gestellte-fragen-186671.html
Mvg, de redactie

Maris - 6 april 2021 17:16

Hoe zit dit als je al volledig gevaccineerd bent? Moet je dan ook een negatieve test laten zien?

Reageer
Marja Verburg Maris - 6 april 2021 17:55

Ja. Voor gevaccineerden maakt Duitsland geen uitzondering op de meld-, test- en quarantaineplicht. Vrijwel iedereen - op transitverkeer en bepaalde transporteurs na - die vanuit NL naar Dld reist, moet een negatieve test bij zich hebben.
Mvg, de redactie

Aangepast op 2021-04-06 17:55:11

Leon Blokzijl - 6 april 2021 15:48

Hoelang gaat deze maatregel duren?

Reageer
Marja Verburg Leon Blokzijl - 6 april 2021 17:37

Dat kunnen we als redactie niet overzien. Mogelijk zo lang als het aantal besmettingen in Nederland boven de 200 per 100.000 inwoners per zeven dagen blijft uitkomen.
Mvg, de redactie

Gijs Abbink - 6 april 2021 15:46

Ik ga volgende week maandag voor 12 dagen naar Polen voor het werk. Heb een Letter of invitation van het bedrijf waar ik verwacht wordt. Ga dus alleen op doorreis door Duitsland. Moet ik me nu laten testen of niet? Volgensmij hoor ik bij Transit verkeer, maar het is allemaal vrij onduidelijk.

Reageer
Marja Verburg Gijs Abbink - 6 april 2021 17:36

In Dld geldt voor transitverkeer idd een uitzondering op de testplicht, als u Dld direct en zsm verlaat. Mogelijk moet u bij controle kunnen aantonen dat u op weg bent naar Polen. Voor Polen heeft u ws wel een negatieve test nodig. Zie voor meer info: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/polen/reizen/reisadvies#anker-coronavirus
Mvg, de redactie

Aangepast op 2021-04-06 17:39:07

Gerard Gijs Abbink - 6 april 2021 16:12

Voor zover geschreven, https://www.auswaertiges-amt.de/en/coronavirus/2317268#content_1, geldt dit niet voor transit verkeer.

Echter voor de inreis in Polen geldt wel een negatieve test, dus ik denk dat u die sowieso zal moeten laten doen, mits de regels niet veranderen.

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer:

Winst PVV: ‘Een waarschuwing voor Duitsland’

Winst PVV: ‘Een waarschuwing voor Duitsland’

Een ruk naar rechts, een politieke aardbeving: Duitse media reageren gealarmeerd op de PVV-verkiezingswinst in Nederland.


Lees meer

Verkiezingen in Nederland: Duitsers tussen hoop en vrees

Verkiezingen in Nederland: Duitsers tussen hoop en vrees

Bij Duitsers wekken vooral de BBB en Omtzigt verbazing, merkt Jacco Pekelder van het Zentrum für Niederlande-Studien.


Lees meer

Overvloed en onbehagen

Overvloed en onbehagen

Merlijn Schoonenboom verbaast zich in Amsterdam over twintigers op prijzige designer e-bikes. In Berlijn ziet hij veel meer sjofelheid. Een groot verschil in de omgang met luxe.


Lees meer

Nederlandse en Duitse studenten zingen samen

Nederlandse en Duitse studenten zingen samen

Een gelegenheidskoor van driehonderd musici uit Keulen en Utrecht treedt in beide Domsteden op met werken van Brahms en Strauss.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger