Nieuwe vliegregels voor Duitse regering
Duitsland vervangt stapsgewijs oude ‘Honeckervliegtuigen’

Achtergrond - 14 april 2010

De dood van de Poolse president en zijn gevolg bij de vliegramp van Smolensk roept ook in Duitsland de vraag op hoe veilig de politieke top reist. Politici van CSU en FDP willen dat regeringsleden niet meer in hetzelfde vliegtuig zitten. En de regeringstoestellen zijn aan vernieuwing toe.

Nieuwe vliegregels voor Duitse regering
© Afb.: flickr.com, Obskurantist
Duitsland vervangt stapsgewijs de "Honeckervliegtuigen", zoals deze Airbus A310.

Een aantal politici van CSU en FDP wil regels opstellen over vliegreizen van de regering. Een verkeersexpert van de FDP zei in de Passauer Neuen Presse: “Risico’s moeten worden uitgesloten en de regering moet bewust worden van de gevaren van gezamenlijk vliegen.”

 

Een ramp als in Polen is ook in Duitsland mogelijk. Zo vlogen bondskanselier Angela Merkel en president Horst Köhler afgelopen jaar in hetzelfde vliegtuig naar de rouwdienst van de slachtoffers van het schietdrama in Winnenden. Ook is het een aantal keer voorgekomen dat het hele kabinet in één vliegtuig zat, meldt weekblad Stern.

 

Gezamenlijk reizen van Duitse regeringsleden komt zelden voor, laat een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken weten. Als dat toch gebeurt, is dat uit kostenbesparing of om de politici vlak voor een belangrijke bijeenkomst de tijd te geven te overleggen, zegt hij tegen Der Spiegel.

 

Regels voor vliegreizen van bewindslieden bestaan in Duitsland niet. In de Verenigde Staten mogen de president en de vice-president niet in hetzelfde vliegtuig zitten. Grote Duitse bedrijven als Daimler en Deutsche Bank hebben ook vaste reisregels voor hun bedrijfstop.

 

Overigens is de volgende vliegreis die bondskanselier en president waarschijnlijk samen maken, de reis naar de begrafenis van de Poolse president Kaczynski, meldt Stern.

 

Klemmende toiletdeuren

 Niet alleen het reisbeleid van de Duitse top staat sinds de Poolse vliegramp onder druk, ook de kritiek op de staat van de regeringsvliegtuigen laait weer op. De klachten over de tekortkomingen van de luchtvloot kennen een lange geschiedenis. In 2005 moest het vliegtuig van Joschka Fischer een noodlanding maken.

 

Het was niet de eerste keer dat de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken een mankement vaststelde. Volgens hem moest hij eerst in een doodskist opgebaard liggen, voordat er nieuwe vliegtuigen aangeschaft zouden worden. In het vliegtuig van Fischers opvolger Frank-Walter Steinmeier vloog op grote hoogte een deur open.

 

Een woordvoerder van de luchtmacht geeft aan Der Spiegel toe dat de Duitse luchtvloot aan de oude kant is, maar spreekt tegen dat de vliegtuigen onveilig zijn. Eind maart maakte Duitsland een begin met een stapsgewijze vervanging van de twintig jaar oude vliegtuigen, toen een nieuwe Airbus in gebruik werd genomen.

 

Tot nu toe vlogen Duitse prominenten nog regelmatig in twee Airbusvliegtuigen die vlak voor de val van de Muur door de DDR zijn gekocht. Siemens-topman Heinrich von Pierer sprak van “oude Honeckervliegtuigen”. Met de aankoop van de nieuwe regeringsvliegtuigen moet het definitief over zijn met klemmende toiletdeuren, wegvallende druk en rokende cockpits.

 

Afb. 2: de Airbus A319CJ, het model van het nieuwe Duitse regeringsvliegtuig. Bron: flickr.com, Jerome K.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger