'Zonnekoning Deutsche Bahn' Mehdorn treedt af
Nieuws

Achtergrond - 31 maart 2009

(31 maart 2009) Hartmut Mehdorn (66) is niet langer topman van de Duitse spoorwegen. De vele affaires bij Deutsche Bahn werden de bestuursvoorzitter uiteindelijk noodlottig. Hij kondigde gisteren zelf zijn aftreden aan: “Ik vertrek met een rein geweten.”

Bestuursvoorzitter Mehdorn van Deutsche Bahn: gezwicht onder politieke druk. Afb: dpa/Picture AllianceMehdorn zei maandag op te stappen vanwege de politieke druk. De bestuursvoorzitter had nog een contract tot 2011. De gewezen topman hoopt dat door zijn aftreden een einde komt aan een stroom van negatieve berichtgeving over Deutsche Bahn. “Als bestuursvoorzitter ben ik eindverantwoordelijk voor dit bedrijf, ook al verwijt ik mijzelf niets.”

Door het vertrek van Mehdorn komt een einde aan de maandenlange speculaties over zijn positie. Vooral de spionage-affaire bij Deutsche Bahn bracht hem aan het wankelen.

‘Operatie Babylon’

In januari dit jaar kwam aan het licht dat Deutsche Bahn in 2002 en 2003 bijna driekwart van de werknemers bespioneerde. ‘Operatie Babylon’ vergeleek telefoonnummers, bankgegevens en woonadressen van zo’n 173 duizend medewerkers met de gegevens van ongeveer 80 duizend toeleveranciers. Eerder werd al bekend dat het bedrijf de gangen van duizend hogere managers naging. Mehdorn zegt hiervan nooit op de hoogte te zijn geweest.

Ook wordt Mehdorn zijn verstoorde verhouding met minister van Verkeer Wolfgang Tiefensee (SPD) aangerekend. Beiden onderhandelen al jaren vergeefs over gedeeltelijke privatisering van het staatsbedrijf, zodat Deutsche Bahn een beursnotering kan aanvragen.

Impopulaire maatregelen

Veel concessies van de regering kon Mehdorn niet verwachten, nadat hij enkele impopulaire maatregelen doorvoerde. Zo verhoogde hij de reizigerstarieven en stond een servicetoeslag van maximaal vijf euro voor een kaartje aan het loket gepland. De plannen stuitten op hevig verzet van de vakbonden, de regering en consumentenorganisaties. De maatregelen waren volgens hen ongepast aangezien reizigers veel vertragingen ondervonden.

Zo had Deutsche Bahn veel problemen met de ICE-hogesnelheidstreinen, die scheurtjes in de assen vertoonden. In 1998 kwamen 101 mensen om het leven nadat de ICE van Hannover naar Hamburg bij het Nedersaksische Eschede door een mankement ontspoorde.

Ook de ‘Zug der Erinnerung’ ondervond technische problemen. In deze trein werden de kinderen met een tentoonstelling herdacht die door de Duitse spoorwegen onder de nazi’s naar de vernietigingskampen werden vervoerd. Mehdorn wilde de trein om logistieke en technische redenen in april vorig jaar niet het nieuwe centrale station van Berlijn laten aandoen. Dit leverde hem vanuit de media en de politiek zware kritiek op.

Zonnekoning

Maar van kritiek trok Mehdorn zich weinig aan. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung regeerde hij het Duitse staatsbedrijf als een zonnekoning die weinig tegenspraak duldde. “Ik bén Deutsche Bahn”, zei hij ooit, toen de raad van bestuur hem verweet te eigengereid te werk te gaan.

Tien jaar gaf Medorn leiding aan de Duitse spoorwegen, nu het laatste grote staatsbedrijf in de Bondsrepubliek. Deutsche Bahn groeide onder zijn leiding uit tot een veelzijdige logistieke onderneming, die door acquisities inmiddels ook wereldwijd actief is op de weg, op zee en in de lucht. Tijdens zijn bewind groeide het bedrijf aanzienlijk, waardoor de omzet steeg van 15 miljard euro in 1999 tot ongeveer 33,5 miljard over 2008.

Deutsche Bahn hoopt voor de zomer een opvolger te hebben voor Mehdorn. Dinsdagavond overleggen bondskanselier Merkel (SPD) en vice-kanselier Frank-Walter Steinmeier (SPD) met verkeersminister Tiefensee over de plaatsvervanger van Mehdorn.

                                                          Faz.net / Frankfurter Rundschau Online

Afbeelding:

dpa/Picture Alliance

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger