Na T-Mobile stopt ook Adidas met wielrennen
Nieuws

Achtergrond - 28 november 2007

(28 november 2007) De twee grootste geldschieters van de Duitse T-mobile-wielerploeg, Deutsche Telekom en Adidas, stoppen met sponsoring van het wielrennen. De ondernemingen zien hun reputaties in gevaar door de dopingschandalen rond het T-Mobile-team.

Behalve de erkende Deense dopingzondaar Bjarne Riis, oud-renner van Deutsche Telekom ofwel T-Mobile, toonde niemand zich verbaasd toen Deutsche Telekom gisteren per direct aankondigde zich als sponsor van de gelijknamige wielerploeg terug te trekken. Vandaag deed sportschoenenreus Adidas hetzelfde. Daarnaast zouden ook nevensponsors Audi en fietsmerk Giant de wielerformatie willen verlaten.  

De kenmerkende kleur roze (magenta) van de T-Mobileploeg, die ooit stond voor grote successen in het internationale wielrennen, is gedevalueerd tot kleur die voornamelijk met grote dopingschandalen in verband wordt gebracht. En daar had hoofdsponsor T-Mobile, beducht voor het eigen imago, geen zin meer in. “We hebben dit besloten om onze onderneming te behoeden voor verdere blootstelling aan doping in de sport en met name in het wielrennen”, schrijft T-Mobile in een verklaring.

Voor de Duitse kranten, die veel feller dan de Nederlandse media tegen doping van leer trekken, komt de aankondiging geen moment te vroeg. In Duitsland wordt de wielrennerij algemeen afgeschilderd als sport die van top tot teen verpest is door doping. “Iedereen die ooit geloofde in een schone wielersport moet erkennen dat deze sport reddeloos verloren is”, vertolkt de Frankfurter Allgemeine Zeitung het Duitse sentiment. Jammer voor de fans en de jonge generatie wielrenners, maar de Duitse wielrennerij heeft volgens de krant geen toekomst meer nu alle grote sponsoren zich terugtrekken. Gerolsteiner, sponsor van de andere grote Duitse fietsploeg, wil er na het einde van dit seizoen mee ophouden.

Vanuit de politiek werd de stap van T-Mobile als “spijtig, maar consequent” begroet. Kort voor het begin van de Tour de France 2007 had de Duitse Bondsdag nog een anti-dopingwet aangenomen.

T-Mobile was sinds 1991 hoofdsponsor van de in diskrediet geraakte wielerploeg. Jaarlijks maakte het telefoniebedrijf zo’n 10 miljoen euro over aan de equipe.

De grote successen van de T-Mobile-renstal eind jaren negentig, met name de Tourzeges van Riis (1996) en Jan Ullrich (1997) zetten het wielrennen in Duitsland op de kaart. Onthullingen over een wijdvertakt systeem van doping binnen de ploeg brachten dit jaar echter onherstelbare schade toe aan de reputatie van de equipe. Steeds meer (oud-)wielrenners van T-Mobile bekenden verboden middelen te hebben gebruikt. Alleen Tourwinnaar Jan Ullrich houdt ondanks zware verdenkingen zijn kaken op elkaar.

De verscherpte strijd tegen doping die T-Mobile deze zomer aankondigde, kreeg tijdens de Tour de France een naar nu blijkt fatale klap toen de jonge wielrenner Patrik Sinkewitz toch op doping werd betrapt. De Duitse tv-zenders ARD en ZDF besloten daarop de Tour niet meer uit te zenden.  

Het T-Mobileteam is vooralsnog niet opgeheven. De Amerikaanse teammanager en miljardair Bob Stapleton wil als onafhankelijke ploeg verder gaan.

Welt.de
T-Mobile hätte nur noch verlieren können

FAZ.net
Dieser Sport ist nicht zu retten

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger