Duitslandweb logo Duitslandweb

Schlagerheld over de grens
Groninger Forum - De grens voorbij (4)

Achtergrond - 27 juli 2010

"Ik vertrok voor de eerste optredens in een Lada naar Duitsland. De mensen zeiden: Dat is toch niet normaal, die jongen heeft een hit en rijdt in een Flintstones-auto.” Schlagerzanger Johnny Bach werd beroemd in Duitsland. Deel 4 van de serie De grens voorbij.

Schlagerheld over de grens
© Groninger Forum
Het Groninger Forum roept inwoners van de grensstreek op te vertellen welke rol de grens in hun leven heeft gespeeld. In deel 4 van de serie De grens voorbij?: Schlagerzanger Johnny Bach.

Een aantal jaar zong ik elke week in de Shorts of London in Amsterdam, samen met artiesten als Manke Nelis en Rita Corita. Een hoogtepunt voor iemand die uit het noorden komt, want de meeste artiesten uit het noorden krijgen nooit een kans.

In 1987 deed ik mee aan een Duits-Nederlandse talentenjacht in Winschoten. De finale was in Remscheid. Ik weet het nog goed, ik was die dag jarig. En ik won! Ik versloeg zelfs Wia Buze. Toen is het balletje echt gaan rollen. Ik werd daar ontdekt door een bekende Duitse producer, die mij gouden bergen beloofde. Enkele jaren later hebben we in de studio de single Buenos Noches opgenomen. Binnen een week gingen er 35.000 exemplaren over de toonbank.

De eerste single werd uitgebracht door platenmaatschappij EMI in Keulen. Promoten konden ze wel. Ik stond op billboards en was te gast in allerlei televisieshows. In Duitsland. Maar mijn echte doorbraak kwam met het nummer 'Gänsehaut', in 1990. Inmiddels was ik overgestapt naar platenmaatschappij Polydor. De single 'Gänsehaut' werd een nummer 1-hit in Duitsland.

Ook met de daaropvolgende singles had ik veel succes. Ik heb verschrikkelijk veel opgetreden in Duitsland, jarenlang. Ik stond in voorprogramma’s van Gigi Anderson en Mixed Emotions. Ik begon met helemaal niets; ik vertrok voor de eerste optredens in een Lada naar Duitsland. De mensen zeiden: “Dat is toch niet normaal, die jongen heeft een hit en rijdt in een Flintstones-auto.”

Met het succes kwam ook het geld. Ik heb het van krantenjongen tot miljonair geschopt, zoals ze dat zeggen. Daar moest ik natuurlijk wel even aan wennen, want dat had ik nooit. Helaas zijn mijn zakenpartners er met een deel van mijn vermogen vandoor gegaan. Toen kon ik helemaal opnieuw beginnen. Gelukkig had ik mijn goodwill nog, mijn stem en alle contacten. Daardoor heb ik alles weer op kunnen bouwen.

Naast het succes op de bühne heb ik ook mijn sporen verdiend met het schrijven van teksten en muziek voor diverse Duitse artiesten. Ook schreef ik het nummer ‘Zo donker zonder jou’ van Brace en Frank van Etten. Ik heb op alle grote bühnes gestaan, in alle grote televisieshows, ik sta op verschillende compilatie-cd’s en heb meer dan een miljoen cd’s verkocht.

En toch kennen ze me in Nederland niet. Ik wil niet arrogant overkomen, maar ik weet wat ik kan en waar ik vandaan kom. Mijn top is nog lang niet bereikt, ondanks dat ik in Duitsland aan de top meedraaide. Ik heb gages gekregen waar Jan Smit lange tijd alleen maar van kon dromen. Al mijn optredens waren uitverkocht. En mensen stonden in rijen te wachten op een handtekening van mij. Dat is echt bijzonder.

Ik was zo bekend in Duitsland, dat er zelfs in een damesromannetje over mij geschreven werd. En ik heb in alle Duitse varianten van de Privé en de Story gestaan. Ik reed eens een nieuwe Mercedes total loss, met 185 km per uur, door aquaplaning. Zelfs dat stond ik de kranten.

Het Duitse publiek is anders dan het Nederlandse publiek. In Duitsland is een artiest een artiest. Of je nu wel of niet een hit hebt. Als ik in Duitsland word aangekondigd en de muziek begint, dan zingen ze allemaal meteen mee. In Nederland is dat niet zo. In Nederland word je alleen geboekt als je succes hebt, want daar krijgen ze de zalen mee vol. In Duitsland worden artiesten meer gewaardeerd, ze vergeten je minder snel.

Ondanks het feit dat ik een paar jaar weinig gedaan heb in Duitsland, kent iedereen me daar nog steeds. De televisieshows zijn in Duitsland ook veel professioneler. Hoewel ik zo veel in Duitsland ben geweest, voel ik me nog steeds een Nederlander. Ik voel me geweldig hier. Vaak reed ik na optredens nog terug naar Groningen, terwijl ik in Duitsland een huis had. Ik wilde de Martinitoren zien. Nu hebben we samen nog een appartement in Nordrhein-Westfalen.

Succes is net zo betrekkelijk als je gezondheid. Het is even wat stiller geweest, maar we zijn druk bezig met een comeback. Een paar jaar geleden kwam ik de producenten van mijn hits uit het verleden weer tegen. We werken nu hard aan een nieuwe cd. Op mijn 49e krijg ik nog een kans, dat kan alleen in Duitsland. Ik heb net een contract gesloten voor een tour van veertig optredens in Duitsland.

Met een beetje geluk en gezondheid gaat het helemaal goed komen. Daar heb ik duizend procent vertrouwen in.

Dit is een van de verhalen die zijn ingestuurd voor de verhalenwedstrijd van het Groninger Forum. De wedstrijd maakt onderdeel uit van het project 'De grens voorbij' over de veranderde betekenis van de Nederlands-Duitse grens in Groningen.  

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Nederland-Duitsland':

Tolle Woche: Gillen kent geen grenzen

Tolle Woche: Gillen kent geen grenzen

600 Duitse en Nederlandse jongeren ontmoetten elkaar vorige week tijdens de Tolle Woche in het grensgebied.

Lees meer

'Lockere' patiënten in de tandartsstoel

'Lockere' patiënten in de tandartsstoel

Het tekort aan tandartsen in Nederland blijft oplopen. Duitse tandartsen vullen de gaten.

Lees meer

Grensbewoners huiverig om te verhuizen naar buurland

Grensbewoners huiverig om te verhuizen naar buurland

Waarom Nederlanders en Duitsers over de grens trekken en wat hen tegenhoudt. Een onderzoek naar woonmigratie.

Lees meer

Herdenken in het hol van de leeuw

Herdenken in het hol van de leeuw

Museum Huis Doorn laat in een expositie zien hoe Duitse kunstenaars hun trauma van de Eerste Wereldoorlog vormgaven.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger