130 miljard om de Duitse economie te redden
Kort nieuws - 4 juni 2020 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe Duitse regeringspartijen CDU, CSU en SPD zijn het eens geworden over een stimuleringspakket voor de economie van 130 miljard euro. Ze willen de economie in één flinke klap uit de coronacrisis krijgen.
De onderhandelaars zijn het eens geworden over een pakket dat bestaat uit 57 maatregelen. Een verrassende maatregel is dat de BTW dit jaar tijdelijk wordt verlaagd van 19 naar 16 procent en van 7 naar 5 procent (geschatte kosten: 20 miljard).
Ouders krijgen per kind eenmalig 300 euro extra. De energiekosten gaan omlaag voor burgers en bedrijven, omdat de EEG-toeslag waarmee de energietransitie wordt gefinancierd omlaag gaat. Gemeenten krijgen miljarden extra geld om het wegvallen van belastinginkomsten op te vangen. Ongeveer 25 miljard euro trekt de regering uit voor hulp aan door de coronacrisis zwaar getroffen sectoren. Met overbruggingsfinancieringen en belastingverlagingen moet een faillissementsgolf worden voorkomen.
Ook de spoorwegen en het openbaar vervoer krijgen financiële steun. 700 miljoen euro wil de regering beschikbaar stellen voor de Duitse bosbouw. Die sector heeft het moeilijk door twee droogtejaren en een sterk gedaalde houtprijs door de coronacrisis. Verder wil de regering meer investeren in digitale technologieën, zoals het 5G-netwerk en Artificial Intelligence en in automatisering in het openbaar bestuur. Opmerkelijk is dat de kooppremie voor auto's met verbrandingsmotor -een vurige wens van de auto-industrie- er niet komt. Wel profiteren de autoconcerns van de algemene btw-verlaging. De subsidie voor een elektrische auto wordt verhoogd.
Om dit pakket te financieren moet de staat nieuwe schulden maken. Dat is een radicale koerswijziging in de Duitse politiek. Lees meer bij Die Zeit
Lees meer:
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig