Thyssenkrupp kondigt reorganisatie aan
Kort nieuws - 25 november 2024 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe staaltak van het Duitse concern Thyssenkrupp heeft maandag aangekondigd de komende jaren 11.000 van de 27.000 arbeidsplekken te willen schrappen. Bijna alle staalfabrieken van Thyssenkrupp staan in Duitsland.
Volgens het reorganisatieplan van Thyssenkrupp Steel Europe zullen in de komende 6 jaar 5.000 arbeidsplekken verdwijnen. Nog eens 6.000 arbeidsplekken zullen worden overgenomen door andere werkgevers. Gedwongen ontslagen probeert het bedrijf te voorkomen. Het staalconcern wil de productiecapaciteit van 11,5 miljoen ton naar tussen de 8,7 en 9 miljoen ton per jaar terugbrengen.
Het concern wil af van de Hüttenwerke Krupp Mannesmann (HKM), de hoogovens in Duisburg. Als verkoop niet lukt, is sluiting een optie. De fabriek in Kreuztal-Eichen wordt gesloten. Daar werken 500 mensen.
Het moederconcern Thyssenkrupp is daarnaast van plan de staalafdeling verder te verzelfstandigen. Momenteel bezit het Tsjechische energiebedrijf EPCG 20 procent van de aandelen in de staalafdeling. De komende jaren moet dit 50 procent worden.
De staalafdeling van Thyssenkrupp staat al langere tijd onder druk. Dit heeft te maken met een dalende vraag naar staal, de concurrentie van goedkoop staal uit Azië en de hoge kosten die het bedrijf maakt. Zo heeft het bedrijf te maken met hoge kosten door investeringen om in de toekomst energieneutraal te kunnen produceren. Lees meer bij ZDF en Tagesschau
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig