Ophef over deurbeleid VW-fabriek
Nieuws
Achtergrond - 6 februari 2009
(6 februari 2009) Personeelsleden, leveranciers en bezoekers die geen Volkswagen hebben, zijn toch weer welkom in een Volkswagen-fabriek nabij Kassel. Gisteren weigerde de bedrijfsleider van de vestiging de toegang voor niet-VW-bezitters. “Wie met ons zaken wil doen, moet ook onze auto’s rijden."
Bedrijfsleider Hans-Helmut Becker moet nu onder druk van de superieuren gas terugnemen. “In deze tijden van crisis kunnen wij ophef rond onze onderneming niet gebruiken”, aldus een woordvoerder. “Daarnaast willen wij geen dwang uitoefenen, we leven immers in een vrij land.” Volgens de woordvoerder moeten mensen uit zichzelf overtuigd van de kwaliteit van de auto's. “Maar ik begrijp de beweegredenen van Becker wel”, zo voegt hij toe.
‘Verkeerd’ merk
Gisteren baarde Becker opzien door bestuurders van andere merken de toegang tot het fabrieksterrein te willen weigeren. Eenmalige bezoekers met bijvoorbeeld een Opel, zouden er eerst vriendelijk op worden gewezen dat ze een ‘verkeerd’ merk rijden. “Maar van ons personeel en zakenpartners verwachten we een coöperatieve opstelling”, zo stelde Becker. “De liefde moet van twee kanten komen.”
De bedrijfsleider kwam tot zijn besluit nadat een werknemer van de Hessische VW-vestiging zijn oude VW wilde inruilen voor een Opel. De Arbo-dienst van de fabriek wees de werknemer erop dat hij met zijn Opel niet het terrein op mag, zelfs niet als hij zware onderdelen bij zich heeft.
Volgens de VW-woordvoerder staat Becker in zijn draconische maatregel niet alleen. “Alle bedrijfsleiders van de verschillende VW-fabrieken wilden deze huisregel graag invoeren. Maar alleen Becker wilde deze daadwerkelijk doorzetten.”
De zegsman benadrukt dat ook andere bedrijven huisregels hebben als het gaat om producten van de concurrentie. En belangrijke toeleveranciers zijn volgens hem bereid hier rekening mee te houden.
Zo leveren bandenfabrikant Continental en producent van elektrische onderdelen Bosch aan meerdere Duitse autofabrikanten. Maar hun transportvloot bestaat uit meerdere merken. Doen zij zaken met bijvoorbeeld VW, dan worden de goederen geleverd met Volkswagens. Zo hopen die bedrijven vervolgorders in de wacht te slepen.
Goed nieuws van Opel
VW-concurrent Opel meldt ondertussen goed nieuws. De door de crisis zo geplaagde Duitse dochter van General Motors wist ondanks de economische omstandigheden in Duitsland 30 procent meer auto’s te verkopen aan particulieren. Vooral kleine, zuinige modellen als de Corsa vonden hun weg naar de klant.
Opel schrijft de stijging onder meer toe aan de slooppremie van de Duitse overheid. Deze wordt verstrekt als eigenaren van auto’s van tien of meer jaar oud, hun voertuig laten slopen. Voorwaarde is wel dat de premie wordt besteed aan een nieuwe, milieuvriendelijkere auto. In Nederland wordt deze constructie nog overwogen.
Recordverlies Deutsche Bank
In andere sectoren van de Duitse economie blijft het sentiment somber. Zeker in de financiële tak is dit het geval, nadat Deutsche Bank over het jaar 2008 een recordverlies meldde. De grootste commerciële bank van het land tekende een min op van 3,9 miljard euro.
Door de financiële crisis hebben steeds meer bedrijven financieringsmoeilijkheden doordat banken weigeren kredieten te verstrekken. De 650 werknemers van Märklin dreigen hierdoor op straat komen te staan, nadat meerdere banken het lopende krediet van 50 miljoen euro van de modeltreinenfabrikant weigerden te verlengen.
Maar volgens de curator van het inmiddels failliete bedrijf bestaat een “goede kans” op een doorstart. “Märklin is een begrip”, zo stelt hij. “De markt accepteert niet dat zo’n instituut verloren gaat.”
Heute.de / Spiegel Online
Afbeelding:
Reacties
Geen reacties aanwezig