'We weten niet hoe goed ons imago is in Duitsland'
NOS-correspondent Tim de Wit over een Duits-Nederlandse week
Achtergrond - 28 mei 2013
We hebben een Duits-Nederlandse week achter ons. Na de Duits-Nederlandse regeringstop volgde een paar dagen later de door een Nederlander besliste Duitse Champions League-finale. Wat betekent dit voor de Duits-Nederlandse betrekkingen? NOS-correspondent in Berlijn Tim de Wit geeft commentaar.
Welke van de gebeurtenissen deze week was het belangrijkste voor de Duits-Nederlandse betrekkingen, het topoverleg of de goal van Arjen Robben in de 89e minuut van de Champions League-finale tussen Bayern München en Borussia Dortmund?
Tim de Wit: “Sowieso is duidelijk dat we er als Nederland goed op staan in Duitsland. De Duits-Nederlandse top was natuurlijk vooral voor de bühne. Daar is niet echt iets uitgekomen. Maar het feit dát de bijeenkomst was georganiseerd is een duidelijk signaal. Zoals Merkel na afloop zei: we moeten niet alleen aandacht besteden aan landen waarmee de betrekkingen moeilijk gaan, maar ook investeren in de relaties met bevriende landen.
Als ik moet kiezen, zeg ik toch de goal van Robben. Zijn imago was niet onbesproken in München. Hij stond bekend als egoïst en als arrogant. Ik heb de finale in München gekeken en veel fans gesproken. Dan merk je dat Robben niet bij iedereen even geliefd was. Dieptepunt was natuurlijk dat hij een jaar geleden nog werd uitgefloten door zijn eigen fans. Dat hakte er echt bij hem in. En nu is hij plotseling weer de held. Je kunt zien dat er een last van hem is afgevallen.
En straalt dat ook af op het Nederlands imago in Duitsland?
We zijn ons er volgens mij helemaal niet van bewust hoe goed ons imago al is in Duitsland. Ook in München viel me dat weer op. De Bayern-fans vonden die aandacht uit Nederland erg leuk. Maar denk ook aan iets als de aanbesteding van de uitbouw van het Duitse elektriciteitsnetwerk, die is gegund aan het Nederlandse bedrijf Tennet. Het is een van de grootste infrastructurele projecten van het moment in Duitsland, dat zegt toch wel wat. Nederlandse bedrijven hebben in Duitsland het imago daar heel goed in te zijn.
Dus Nederland heeft geen topoverleg of beslissende goal nodig om het goed te doen in Duitsland?
Nee, niemand kijkt er hier in Duitsland van op als Nederland positief in het nieuws is. Het probleem zit ‘m eerder andersom. Het valt me steeds weer op hoe weinig Nederlanders weten van Duitsland. Dat komt denk ik vooral door de taal. Duits wordt steeds minder gesproken in Nederland, zelfs op nieuwsredacties worden vooral Engelstalige media gelezen en niet bijvoorbeeld Der Spiegel, de Süddeutsche Zeitung of de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Al verbetert het Duitslandbeeld in Nederland wel. Kijk naar het imago van Berlijn.
Of het Duitse voetbal?
Ja, inderdaad. Het imago van de Duitse eredivisie, de Bundesliga, is in Nederland enorm verbeterd. Duitsland speelt mooi voetbal, de clubs zijn financieel gezond, de stadions zitten vol. Dat doet het goed in Nederland. Daarbij, de Nederlandse voetballers in de Bundesliga die ik heb gesproken zijn ontzettend enthousiast over Duitsland. Rafael van der Vaart kwam niet voor niets terug naar Hamburg. Hij voelt zich daar enorm thuis. En Klaas-Jan Huntelaar zie ik ook zo snel niet vertrekken bij Schalke. Zij krijgen heel veel waardering in Duitsland. Dat vinden we in Nederland weer mooi.
Robbens goal was dus misschien wel belangrijker voor het Duitslandbeeld in Nederland dan andersom?
Dat we als Nederland zo enthousiast konden zijn over een Duits-Duitse Champions League-finale, dat had ik nooit verwacht. Dat is toch ook mede te danken aan Robben!
Lees meer over 'Nederland-Duitsland':
Vijf vragen over de Duitse grenscontroles
Alles wat we tot nu toe weten over de aangekondigde controles aan de Duits-Nederlandse grens.
Winst PVV: ‘Een waarschuwing voor Duitsland’
Een ruk naar rechts, een politieke aardbeving: Duitse media reageren gealarmeerd op de PVV-verkiezingswinst in Nederland.
Verkiezingen in Nederland: Duitsers tussen hoop en vrees
Bij Duitsers wekken vooral de BBB en Omtzigt verbazing, merkt Jacco Pekelder van het Zentrum für Niederlande-Studien.
Overvloed en onbehagen
Merlijn Schoonenboom verbaast zich in Amsterdam over twintigers op prijzige designer e-bikes. In Berlijn ziet hij veel meer sjofelheid. Een groot verschil in de omgang met luxe.
Reacties
Geen reacties aanwezig