Die Ehe der Maria Braun (1979)
West-Duitse films, 1949-1990
In zijn grootste internationale succes ‘Die Ehe der Maria Braun’ concentreert regisseur Rainer Werner Fassbinder zich net als in veel van zijn andere films op het individu en het systeem waarin het verstrikt raakt.
Maria en Hermann Braun trouwen in de chaos aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Een halve dag en een nacht kunnen ze als man en vrouw doorbrengen. Dan moet Hermann terug naar het oostfront, waar hij later wordt vermist. Maria staat er – zoals veel vrouwen na de oorlog – alleen voor. Ze gaat ver om zich van geld en goed te verzekeren. Fassbinder toont aan de hand van het lot van Maria hoe de Duitsers er door het Wirtschaftswunder financieel op vooruit gingen, maar hoe ze hun innerlijke leven verwaarloosden.
‘Die Ehe der Maria Braun’ is het eerste deel van Fassbinders trilogie over het Derde Rijk en de uitwerkingen daarvan op het naoorlogse Duitsland. Het tweede deel, ‘Lili Marleen’ (1981), is gebaseerd op het leven van de Duitse zangeres Lale Andersen. Zij maakte in de oorlog furore met haar versie van het bekende soldatenliedje ‘Lili Marleen’. In deze film speelt Fassbinders muze Hanna Schygulla ook een vrouw die door de omstandigheden moreel afglijdt.
Deel drie, ‘Die Sehnsucht der Veronika Voss’ (1982), gaat over een voormalige UFI-actrice, een van de favorieten van Hitlers propagandaminister Goebbels. Na de oorlog wordt zij vanwege haar morfineverslaving afhankelijk van haar dokter. Fassbinder baseerde het verhaal op de laatste jaren van het leven van UFI-actrice Sybille Schmitz. De film won de Gouden Beer op de Berlinale van 1982.