Corruptie, omkoping en bordeelbezoek
De Volkswagen-affaire

Achtergrond - 19 oktober 2005

(19 oktober 2005) De vervroegde Bondsdagverkiezingen hebben kortstondig de aandacht afgeleid van een corruptieschandaal dat de economische wereld in Duitsland al sinds juli 2005 in zijn greep houdt. Het ontslag van directielid Peter Hartz, corrupte managers, bordeelbezoeken, schaduwbedrijven en een omgekochte ondernemingsraad: de ‘Volkswagen-affaire’ krijgt, nu de verkiezingen voorbij zijn en de grote coalitie gestalte krijgt, langzamerhand weer aandacht van de Duitse media. Het schandaal teistert de onderneming, de bedrijfsresultaten vallen tegen en nu lijkt het uitgerekend aan Porsche om het bedrijf te redden van een vijandige overname.

De laatste weken heeft Volkswagen opnieuw van zich doen spreken, doordat de Duitse autofabrikant Porsche van plan is om VW’s grootste aandeelhouder te worden. Vooral de dubbelrol die Ferdinand Piëch, voormalig directievoorzitter van Volkswagen en kleinzoon van Ferdinand Porsche, hierin speelt wordt door de media belicht. Piëch heeft verregaande belangen in beide bedrijven en zetelt in zowel de raad van toezicht van Volkswagen als die van Porsche.

Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa en een van de belangrijkste Duitse bedrijven, heeft vooral door tegenvallende verkopen in China en de Verenigde Staten, het afgelopen jaar slechte resultaten geboekt. Dit had als gevolg dat de koers van het aandeel Volkswagen afgelopen jaar daalde, wat het gevaar van een vijandige overname vergrootte. Om dit te voorkomen heeft autofabrikant Porsche besloten om 20 procent van de aandelen Volkswagen te kopen. Porsche zou in dat geval de grootste aandeelhouder worden en samen met de deelstaat Nedersaksen en Volkswagen zelf, een absolute meerderheid in het bedrijf bezitten. Porsche zou bovendien recht krijgen op twee zetels in de ondernemingsraad.

Bedrijfsmatig komt de – voor VW enigszins gênante – aandelenaankoop van het veel kleinere Porsche als geroepen. Beide bedrijven werken nu al nauw samen aan de productie van terreinwagens en in de toekomst zal veel gezamenlijke aandacht naar de ontwikkeling van hybride auto’s gaan.

Ondanks de nieuwe samenwerking met Porsche en het feit dat alle betrokkenen het veld hebben geruimd is het VW-schandaal geenszins tot een einde gekomen. Hartz’ voormalige secretaresses hebben de aanklager in Braunschweig onlangs in detail verteld hoe het ‘zelfbedieningssysteem’ werkte en Ferdinand Piëch, grootaandeelhouder van Porsche, ruziet met de deelstaat Nedersaksen. Nu de grote coalitie bijna een feit is, hebben de media weer alle tijd voor Volkswagen. De misère van de VW-affaire duurt onverminderd voort.

Daan Heijbroek studeert geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en loopt stage bij het Duitslandweb.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger