Speelkwartier voorbij voor e-step; Berlijn maakt regels
Achtergrond - 9 augustus 2019 - Auteur: Lynn StrooVerkeersovertredingen, ongelukken en volgeparkeerde trottoirs; de elektrische step zorgt voor problemen in Berlijn, sinds zijn intrede aan het begin van de zomer. Verhuurbedrijven hebben de steps in grote hoeveelheden over de stad verspreid. Omdat een einde aan de groei van het aantal steps nog lang niet in zicht is, neemt de hoofdstad nu maatregelen.
Half juni zijn de elektrische steps, die in het Duits E-Scooter of E-Tretroller worden genoemd, in Duitsland toegelaten. Net als in veel andere grote steden in Europa, zijn ze in Berlijn ineens overal in het straatbeeld. Alleen al van de verschillende verhuurders zijn het er nu zo’n 6000. Vooral in de zomermaanden is de step een verfrissend alternatief voor een zweterig ritje in de bus of U-bahn. Met de E-Roller rijd je met de wind door je haren in een mum van tijd van trekpleister naar trekpleister. Het werkt simpel: de e-steps staan onbeheerd op straat en kunnen worden ontgrendeld met een app. De gebruiker rekent af per minuut.
Bij een step denk je al snel aan een onschuldig voertuig waar menigeen als kind op heeft rondgereden. Toch is het met de e-step in de praktijk een ander verhaal. Sinds 15 juni zijn er 38 verkeersongevallen gebeurd met de steps, meldt de Berlijnse politie. Gebruikers hielden zich volgens de politie niet aan de verkeersregels, reden op de stoep of waren dronken. Het leidde tot zeven zwaar- en 27 lichtgewonden. En dat terwijl e-step-gebruikers dezelfde boetes als automobilisten kunnen krijgen, voor overtredingen als door rood rijden of bellen. De afgelopen tijd waarschuwden onder meer gehandicaptenorganisaties en de belangenvereniging voor blinden voor het gevaar van rijdende en stilstaande steps.
Afgelopen week heeft het stadsbestuur samen met de verhuurders nieuwe regels opgesteld om de veiligheid en acceptatie van e-steps te vergroten, aldus verkeerswethouder Regine Günther van De Groenen tegenover Der Tagesspiegel. Zo worden gebruikers bij het huren van de steps binnenkort verplicht eerst de uitgebreide gebruiksregels te lezen voor ze wegrijden. Daarnaast komen er veiligheidstrainingen voor de e-step, bijvoorbeeld tijdens verkeerslessen voor jongeren.
De belangrijkste nieuwe maatregel is dat er snel geen steps meer geparkeerd mogen worden op de stoep bij het Holocaust-monument en op de Pariser Platz bij de Brandenburger Tor. Zetten mensen hun e-step toch op deze locaties, worden de voertuigen gedeactiveerd. Uiteindelijk moeten alle trottoirs bij trekpleisters in de stad e-step-vrij worden. Het plan is dat er speciale parkeerplaatsen komen, en daarvoor moeten de autoparkeerplaatsen in de stad worden herverdeeld. Dat zou een ‘doorbraak’ zijn, schrijft het Duitse weekblad Wirtschaftswoche in een commentaar. Minder parkeerplaatsen betekent minder auto’s in de stad, en dus minder CO2-uitstoot.
Het milieuvoordeel van de e-step wordt volgens Tagesspiegel nog lang niet volledig benut. Het vervoermiddel is vooral in trek bij toeristen en jongeren in het centrum, maar in de minder drukke Berlijnse buitenwijken zijn veel minder steps beschikbaar. Juist daar kunnen ze een belangrijk alternatief zijn voor de auto, omdat er minder openbaar vervoer beschikbaar is. Volgens Regine Günther hebben de verhuurders laten weten dat ze ook in die buurten meer steps willen stallen.
Natuurlijk doen zich in andere grote Duitse steden als Keulen en München dezelfde problemen voor. Maar de directeur van de Duitse stedenkoepel, de Städte- und Gemeindebund, waarschuwt in een artikel van Die Welt om niet direct de ‘Spaßbremse zu ziehen’, ofwel het plezier te bederven. De steps zijn populair bij jongeren en toeristen en kunnen een milieuvriendelijke verrijking betekenen van het vervoersaanbod. Hij zet in op voorlichting, zodat mensen “zich realiseren dat het geen speelgoed is maar een voertuig, waarvoor verkeersregels gelden”.
Lees meer over 'Berlijn':
Een andere 9 november
9 november stond dit jaar in het teken van het geweld tegen Joden in 1938. De val van de Muur verdween naar de achtergrond, merkte columnist Merlijn Schoonenboom.
Een zeer Duits syndroom
Columnist Merlijn Schoonenboom verdiept zich in het fenomeen van een verzonnen joodse identiteit.
De nieuwe Berlijnse tweedeling
De verkiezingsuitslag in Berlijn legde een nieuwe deling bloot in de hoofdstad, ziet columnist Merlijn Schoonenboom.
Architect wil Teufelsberg nieuw leven inblazen
Een architect heeft plannen voor het oude afluisterstation bij Berlijn, dat vooral het terrein is van kunstenaars.
Reacties