Duitslandweb logo Duitslandweb

Speelkwartier voorbij voor e-step; Berlijn maakt regels

Achtergrond - 9 augustus 2019 - Auteur: Lynn Stroo

Verkeersovertredingen, ongelukken en volgeparkeerde trottoirs; de elektrische step zorgt voor problemen in Berlijn, sinds zijn intrede aan het begin van de zomer. Verhuurbedrijven hebben de steps in grote hoeveelheden over de stad verspreid. Omdat een einde aan de groei van het aantal steps nog lang niet in zicht is, neemt de hoofdstad nu maatregelen.

Speelkwartier voorbij voor e-step; Berlijn maakt regels
© DIA/Marja Verburg
E-steps in Berlijn, juli 2019.

Half juni zijn de elektrische steps, die in het Duits E-Scooter of E-Tretroller worden genoemd, in Duitsland toegelaten. Net als in veel andere grote steden in Europa, zijn ze in Berlijn ineens overal in het straatbeeld. Alleen al van de verschillende verhuurders zijn het er nu zo’n 6000. Vooral in de zomermaanden is de step een verfrissend alternatief voor een zweterig ritje in de bus of U-bahn. Met de E-Roller rijd je met de wind door je haren in een mum van tijd van trekpleister naar trekpleister. Het werkt simpel: de e-steps staan onbeheerd op straat en kunnen worden ontgrendeld met een app. De gebruiker rekent af per minuut.

In Duitsland mag de e-step maximaal 20 km per uur, op straat en op fietspaden. De gebruiker moet ouder dan 14 jaar zijn. Met meerdere personen op een step mag niet en rijden op de stoep ook niet. Parkeren mag wel op de stoep. 

Bij een step denk je al snel aan een onschuldig voertuig waar menigeen als kind op heeft rondgereden. Toch is het met de e-step in de praktijk een ander verhaal. Sinds 15 juni zijn er 38 verkeersongevallen gebeurd met de steps, meldt de Berlijnse politie. Gebruikers hielden zich volgens de politie niet aan de verkeersregels, reden op de stoep of waren dronken. Het leidde tot zeven zwaar- en 27 lichtgewonden. En dat terwijl e-step-gebruikers dezelfde boetes als automobilisten kunnen krijgen, voor overtredingen als door rood rijden of bellen. De afgelopen tijd waarschuwden onder meer gehandicaptenorganisaties en de belangenvereniging voor blinden voor het gevaar van rijdende en stilstaande steps.

Afgelopen week heeft het stadsbestuur samen met de verhuurders nieuwe regels opgesteld om de veiligheid en acceptatie van e-steps te vergroten, aldus verkeerswethouder Regine Günther van De Groenen tegenover Der Tagesspiegel. Zo worden gebruikers bij het huren van de steps binnenkort verplicht eerst de uitgebreide gebruiksregels te lezen voor ze wegrijden. Daarnaast komen er veiligheidstrainingen voor de e-step, bijvoorbeeld tijdens verkeerslessen voor jongeren. 

Geen steps meer bij het Holocaust Monument en bij de Brandenburger Tor

De belangrijkste nieuwe maatregel is dat er snel geen steps meer geparkeerd mogen worden op de stoep bij het Holocaust-monument en op de Pariser Platz bij de Brandenburger Tor. Zetten mensen hun e-step toch op deze locaties, worden de voertuigen gedeactiveerd. Uiteindelijk moeten alle trottoirs bij trekpleisters in de stad e-step-vrij worden. Het plan is dat er speciale parkeerplaatsen komen, en daarvoor moeten de autoparkeerplaatsen in de stad worden herverdeeld. Dat zou een ‘doorbraak’ zijn, schrijft het Duitse weekblad Wirtschaftswoche in een commentaar. Minder parkeerplaatsen betekent minder auto’s in de stad, en dus minder CO2-uitstoot. 

Het milieuvoordeel van de e-step wordt volgens Tagesspiegel nog lang niet volledig benut. Het vervoermiddel is vooral in trek bij toeristen en jongeren in het centrum, maar in de minder drukke Berlijnse buitenwijken zijn veel minder steps beschikbaar. Juist daar kunnen ze een belangrijk alternatief zijn voor de auto, omdat er minder openbaar vervoer beschikbaar is. Volgens Regine Günther hebben de verhuurders laten weten dat ze ook in die buurten meer steps willen stallen. 

Natuurlijk doen zich in andere grote Duitse steden als Keulen en München dezelfde problemen voor. Maar de directeur van de Duitse stedenkoepel, de Städte- und Gemeindebund, waarschuwt in een artikel van Die Welt om niet direct de ‘Spaßbremse zu ziehen’, ofwel het plezier te bederven. De steps zijn populair bij jongeren en toeristen en kunnen een milieuvriendelijke verrijking betekenen van het vervoersaanbod. Hij zet in op voorlichting, zodat mensen “zich realiseren dat het geen speelgoed is maar een voertuig, waarvoor verkeersregels gelden”.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Berlijn':

De fietsrevolutie

De fietsrevolutie

E-steps, huurfietsen: de revolutie in mobiliteit gaat te snel voor een land dat nog went aan gewóón fietsverkeer, schrijft Merlijn Schoonenboom.

Lees meer

Krijgt Berlijn controle over woningmarkt nog terug?

Krijgt Berlijn controle over woningmarkt nog terug?

Journalist en oud-Berlijner Wouter Meijer dook voor Duitslandweb in de overspannen Berlijnse woningmarkt.

Lees meer

Swingend met de Jazz Night Express naar Berlijn

Swingend met de Jazz Night Express naar Berlijn

De Jazz Night Express moet de internationale nachttrein weer glans geven: een reis vol muziek en debat.

Lees meer

Themanummer Berlijn

Themanummer Berlijn

Van de Goldene Zwanziger tot de tijd van 'Arm aber Sexy' - in het themanummer Berlijn van de redactie van Duitslandweb maken we een reis door de geschiedenis van de stad.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger