Toekomst Opel ook onder Magna onzeker
'Dreigend faillissement blijft Bondsregering achtervolgen'
Achtergrond - 11 september 2009
De Duitse autobouwer Opel verandert nu toch van eigenaar. Moederconcern General Motors verkoopt 55 procent van de aandelen aan het consortium van de Oostenrijks-Canadese toeleverancier Magna en de Russische Sberbank. Nu Opel gered lijkt, is de bondsregering verlost van een waar hoofdpijndossier. Voorlopig althans.
De ondernemingsraad van Opel ondersteunde in een eerder stadium al de overname door Magna
De ruim tien maanden durende overnamesoap rond de noodlijdende autobouwer heeft voor de bondsregering de gewenste winnaar opgeleverd. Bondskanselier Merkel toonde zich daarom donderdag “buitengewoon verheugd dat de inspanningen en vasthoudendheid van de regering heeft geloond”.
Moeite heeft de regering inderdaad moeten doen om onderdak voor Opel te vinden. Zo zegden regeringspartijen CDU en SPD 4,5 miljard euro aan staatsgaranties toe. Beide partijen konden zich een faillissement van de autobouwer in aanloop naar de verkiezingen absoluut niet veroorloven.
Verkiezingen
Hiermee werd de Duitse stembusgang impliciet een strenge deadline voor redding van het Rüsselsheimse concern. Duitse media speculeren over het keiharde pokerspel dat GM in het verkoopproces speelde. Naarmate de verkiezingdatum naderde groeide de druk op de bondsregering, waardoor het Amerikaanse concern steeds meer eisen op tafel kon leggen.
Magna is daarom nog steeds niet helemaal zeker van zijn zaak. Eind mei dit jaar leek het bedrijf Opel al in te lijven, maar de overname ketste door aanvullende voorwaarden van de Amerikanen alsnog af. “GM is pas een betrouwbare partner als de contracten zijn ondertekend”, aldus ingewijden bij Magna. Wanneer de overname daadwerkelijk wordt bezegeld, is nog onbekend.
Rol GM nog niet uitgespeeld
Als de inkt eindelijk is opgedroogd, is Opel nog niet van GM af. Zo kan het Amerikaanse concern moeilijk afstand doen van de patenten en technologische toepassingen van Opel, die via Magna en zijn partner Sberbank in Russische handen kunnen vallen. Volgens sommige experts hoopt GM daarom op termijn de Duitse autobouwer te kunnen terugkopen. Dit kan als door ruzie tussen Magna en Sberbank een van de twee partijen zich terugtrekt. Mocht de situatie bij Opel op korte termijn niet verbeteren, is dit geen ondenkbaar scenario.
Dat Magna daarom harde maatregelen zal treffen is zeker. De vier Duitse Opelfabrieken blijven open, maar minimaal drieduizend Duitse banen staan op de tocht. Gezien de onvermijdelijke ontslaggolf en de mogelijk wankele toekomst van het overnameconsortium, is de toekomst van Opel slechts voorlopig veiliggesteld.
Oppositie uit kritiek
De Duitse oppositiepartijen delen de overnamevreugde van de bondsregering niet. “Ik vrees dat na de verkiezingen het snel afgelopen is voor Opel”, aldus lijsttrekker Guido Westerwelle van de liberale FDP tegen persbureau dpa. Fractievoorzitter Gregor Gysi van Die Linke benadrukt in Der Spiegel dat de overname nog niet zeker is: “Niemand kent de voorwaarden die GM aan de verkoop stelt.”
Ook kenners van de auto-industrie twijfelen aan de toekomst van Opel onder Magna en houden nadrukkelijk rekening met een faillissement. “Dit thema zal de Bondsregering de komende jaren blijven achtervolgen. Opel bouwt te weinig auto’s om rendabel te kunnen zijn”, stelt een van hen in de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Volgens de Frankfurter Rundschau kunnen na de verkoop alleen aanvullende miljoeneninvesteringen Opels toekomst veiligstellen. De vraag is wie na bijna een jaar van getouwtrek en 4,5 miljard euro aan Duits belastinggeld nu nog de portemonnee wil trekken.
Reacties
Geen reacties aanwezig