Duitslandweb logo Duitslandweb

Bebelplatz
Het plein waar de nazi’s 25 duizend boeken verbrandden

Achtergrond - 9 mei 2008 - Auteur: Jonathan Witteman

Op 10 mei 1933 vond op de Bebelplatz in Berlijn de beruchtste boekverbranding uit de geschiedenis plaats. Tienduizenden boeken werden op 10 mei 1933 door de nazi's in de vlammen gegooid. Een piepklein monument herinnert daar nog aan.

Bebelplatz
© Wikimedia/ Public Domain

Het leek wel een satanisch ritueel. “Tegen klassenstrijd en materialisme, vóór volksgemeenschap en idealistische levenshouding! Aan de vlammen schenk ik het werk van Marx en Kautsky.”

Je zou klinkende sonnetten kunnen componeren met de namen van de auteurs wier boeken die avond in mei 1933, onder het scanderen van Feuersprüche, op de brandstapel werden geworpen. Kafka, Babel, Freud, Remarque, Trotski, Tucholsky, Majakovski, Musil, Mann, Marcuse, Lukács, Lenin, Luxemburg, London, Hemingway, Dos Passos, Sinclair, Zweig, Schnitzler, Gorki.

Foto:Jonathan WittemanIn nauwelijks een paar uur tijd verdwenen 25 duizend boeken in het nazistische vreugdevuur. “Medestudenten! Duitse mannen en vrouwen! Het tijdperk van overtrokken Joods intellectualisme is voorbij!”, kraaide Propagandaminister Joseph Goebbels rond middernacht over de radio.

Doortrapte leugenaar

Eén van de vervolgde schrijvers, Erich Kästner, bevond zich in het geheim onder de menigte, ingeklemd tussen studenten in SA-uniform, luisterend naar de “sentimentele tirades van de kleine doortrapte leugenaar” Joseph Goebbels.

Bij de tweede vuurspreuk hoorde hij zijn eigen naam over het plein galmen. “Tegen decadentie en moreel verval, vóór tucht en zede in gezin en staat! Aan de vlammen schenk ik het werk van Heinrich Mann, Ernst Glaeser en Erich Kästner.”

“Plotseling”, zou hij later schrijven, “riep een schrille vrouwenstem: “Daar staat Kästner!” Een man en een vrouw drongen zich met luid misbaar door de menigte en stevenden op de schrijver af. Kästner zette zich schrap om te vluchten.

Foto: Jonathan Witteman

“Maar er gebeurde niets”, schreef hij. “De boeken bleven het vuur in vliegen. De tiraden van de kleine doortrapte leugenaar bleven weerklinken. En de gezichten van de bruine Studentengarde blikten, de stormriemen onder de kin, onveranderd rechtdoor, naar de brandstapel en dat psalmodiërende, gesticulerende kleine duiveltje.”

Actie tegen de on-Duitse geest

De boekverbranding van 10 mei 1933 vormde het culminatiepunt van de 'Actie tegen de on-Duitse geest', die de nazi’s een maand daarvoor gelanceerd hadden. Door heel Duitsland legden Hitler-sympathisanten autodafe’s aan in een poging de Duitse cultuur van alle “onreine elementen” te verlossen – lees: Jodendom, communisme, sociaaldemocratie en liberalisme.

Foto: David Shankbone

Bijna driekwart miljoen Berlijners trokken in fakkeltocht, op de klanken van een fanfare, over de Unter den Linden in de richting van de Opernplatz, tegenwoordig Bebelplatz. Even dreigde de manifestatie uit te lopen op een blamage. Het weer toonde zich van zijn meest bibliofiele kant en verhinderde met striemende regen dat de boekenbrandstapel vlam vatte.

De aanwezige bruine brandweerlieden waren echter niet te beroerd een handje te helpen en wisten het vuur met jerrycans benzine hoog op te jagen. Een smeulende massa as was alles wat er van de boeken restte tegen de tijd dat het Horst-Wessel-lied ten afscheid speelde.

Lege boekenkasten

Maar vandaag geen geblakerde bladzijden of ophitsende parolen. Het is muisstil op de Bebelplatz. Nauwelijks voor te stellen dat het hier ooit zwart zag van de mensen. Stemmen die zich de woede in schreeuwen, de hitte van het vuur, het applaus van de jakhalzen bij weer een geslachtofferd levenswerk – het kost op deze druilerige morgen in de eenentwintigste eeuw de nodige moeite om ze erbij te denken.

In het hart van het plein, verzonken in het plaveisel, bevindt zich sinds dertien jaar een monument ter herinnering aan de boekverbranding van 1933. Je zou hem bijna over het hoofd zien tussen het monumentale geweld van de Humboldt-universiteit, het Hotel de Rome, de juridische faculteit en de Staatsoper.

Het monument bij nacht. Foto: Jonathan Witteman

Toeristen schuifelen plechtig om het kleinood heen. De verwarring druipt van hun gezichten. Want wát moet dit voorstellen? Een showroom van IKEA? Een nooit voltooid stelsel van catacomben? Of toch iets met moderne kunst?

Het kunstwerk, van de hand van de Israeliër Micha Ullman, bestaat uit niet meer dan een glazen paneel dat uitkijkt op een onderaards vertrek van blinkend witte boekenkasten. De boekenkasten zijn, hoe kan het ook anders, volkomen leeg.

Heinrich Heine

Foto: Jonathan Witteman

Op een bronsplaat bij het monument staat Heinrich Heines profetisch gebleken strofe “Daar waar men boeken verbrandt, verbrandt men uiteindelijk ook mensen.” De stap van libricide naar genocide bleek inderdaad maar al te klein. Doelde Heine in zijn tragedie 'Almansor' (1821) eigenlijk op de verbranding van de Koran bij de herovering van Granada, na 1933 werden zijn woorden tot voorafschaduwing van de brandende ovens van de Holocaust.

Zelden was een kunstwerk van zo’n sublieme ingetogenheid als Ullmans bibliotheek van gedoemde boeken. Het monument maakt zijn omgeving bijna belachelijk. Ongewild dwalen je gedachten af naar dat kleine jongetje uit het sprookje van Andersen, dat riep dat de keizer geen kleren aan had. Tegenover dat nietige monument met die grote symboliek lijkt de bombast van Unter den Linden plotseling wel heel naakt en nietszeggend.

De krokodil is jarig

In die laatste categorie past ook het absurd grote reclamebord van kledingmerk Lacoste, dat de in renovatie verkerende juridische faculteit moet maskeren. Alleen de bek van de beroemde Lacoste-krokodil is al bijna groot genoeg om Ullmanns monument op te slokken.

Foto: Jonathan Witteman

“75 jaar geleden creëerde René Lacoste de Lacoste-stijl”, staat in chocoladeletters op het billboard geschreven. 75 jaar? Was dat niet in - 1933!? Hmmm... Groot billboard, klein historisch besef.

Maar even zo goed, van harte gefeliciteerd René Lacoste. Hiep hiep hoera.

Reacties

G - 7 april 2024 19:05

Werden er toen ook boeken verbrand over lesbienne homofilie transgender en LGBTQ, dat hoorde ik laatst Hitler wilde een Duits reine geest

Reageer
Wiebke Pittlik G - 8 april 2024 12:24

Het hele Institut für Sexualwissenschaft in Berlijn werd kort en klein geslagen en de werken van oprichter Magnus Hirschfeld werden verbrand. Meer hierover: https://www.deutschlandfunk.de/sexualwissenschaft-und-die-buecherverbrennung-100.html

Henk Stoop - 27 april 2020 21:52

Niet het grote is goed, maar het goede is groot.

Reageer
anton groeneveld - 23 maart 2020 09:27

.. https://de.wikipedia.org/wiki/Die_Gedanken_sind_frei ....

.. da, wo man singt, lass dich nieder... bose menschen, haben keine lieder...

Reageer
Maitre Pierre - 7 februari 2020 16:57

Moet zeggen dat ik de Krokodil, de symboliek in aanmerking nemend, sterker vind dan die ingegraven boekenkast. Dus even zo goed, van harte gefeliciteerd René Lacoste. Hiep hiep hoera.

Reageer
J. de Zwart - 30 maart 2019 13:11

Ontroerend, ik ben er stil van. Hoe kon het zo ver komen? Toch maar eens gelezen:
Het verhaal van een Duitser, van Sebastian Haffner. Beklemmend actueel.

Reageer
Arnoud Vos - 10 mei 2016 18:49

Een subliem monument in al zijn eenvoud

Reageer
Robert Starke - 13 februari 2016 20:03

Een voortreffelijk stukje, tijdloos belangrijk. Ik stuitte erop in verband met een vertaling waarin dit brokje Berlijn voorkomt. Zo kwam ik er ook achter dat de tekst op de plaquette een foutje bevat. In het originele citaat schijnt Heine het woordje 'auch' vóór 'am Ende' te hebben geschreven. Nou ja... wat minder Gründlichkeit kan misschien ook een verdienste zijn.

Reageer
Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Berlijn':

Een andere 9 november

Een andere 9 november

9 november stond dit jaar in het teken van het geweld tegen Joden in 1938. De val van de Muur verdween naar de achtergrond, merkte columnist Merlijn Schoonenboom.


Lees meer

Een zeer Duits syndroom

Een zeer Duits syndroom

Columnist Merlijn Schoonenboom verdiept zich in het fenomeen van een verzonnen joodse identiteit.


Lees meer

De nieuwe Berlijnse tweedeling

De nieuwe Berlijnse tweedeling

De verkiezingsuitslag in Berlijn legde een nieuwe deling bloot in de hoofdstad, ziet columnist Merlijn Schoonenboom.


Lees meer

Architect wil Teufelsberg nieuw leven inblazen

Architect wil Teufelsberg nieuw leven inblazen

Een architect heeft plannen voor het oude afluisterstation bij Berlijn, dat vooral het terrein is van kunstenaars.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger