Andere toon, dezelfde inhoud
Guido Westerwelle - lijsttrekker FDP
Achtergrond - 12 juni 2009
(12 juni 2009) Guido Westerwelle (47) stond bij zijn aantreden als secretaris-generaal in 1998 symbool voor de verjonging van de liberale FDP. Dat hebben ze geweten toen hij in 2002 – als partijleider inmiddels – met een neoliberaal gedachtegoed en een ‘Spasswahlkampf’ de Bondsdagverkiezingingen introk.
De luchtige, jolige toon van de campagne sloeg niet aan bij de kiezers, waardoor de FPD met 8,6 procent ver verwijderd bleef van de door Westerwelle beloofde 18 procent.
Na dat dieptepunt was het voornamelijk de toon die Westerwelle veranderde, niet zozeer de inhoud. De FPD is de partij van de belastingverlaging en de onzichtbare staat gebleven. Maar in plaats van zich enkel op de welgestelde klassen te richten, probeerden de liberalen ook Otto Normalverbraucher en modale gezinnen van Duitsland aan te spreken.
Homorechten
In 2004 gaf Westerwelle voor het eerst publiekelijk openheid over zijn homoseksuele geaardheid. Hij zette zijn coming-out prompt in om zich op te werpen als woordvoerder voor de Duitse homo-emancipatie. Hij pleitte voor gelijkstelling van het homohuwelijk en de versoepeling van adoptie door homostellen.
De nieuwe toon van de partij leverde de liberalen met bijna 10 procent van de stemmen een onverwacht gunstig resultaat op bij de verkiezingen van 2005. Slechts de ongebruikelijke keuze voor een grote coalitie van SPD en CDU/CSU verhinderde dat de FDP weer in de regering belandde.
Sociaal gezicht
Sindsdien gaat Westerwelle, sinds 2006 ook fractievoorzitter, door op de ingeslagen koers. In het heetst van de financiële crisis eiste hij eind 2008 een btw-verlaging op brandstof en elektriciteit met parolen als “je huis kunnen verwarmen is net zo belangrijk als je kunnen kleden of voeden” en “autorijden en je huis verwarmen mogen geen luxe worden”.
In januari dit jaar was de FDP in Hessen met 16,2 procent van de stemmen de grote winnaar van de deelstaatverkiezingen. Het leverde de partij regeringsdeelname op, samen met de christendemocratische CDU. Die coalitie kan na de Bondsdagverkiezingen van september ook op nationaal niveau vorm krijgen. Volgens de huidige peilingen zweeft zwart-geel rond de 50 procent.
Westerwelle zou dan eindelijk zijn jarenlange wens minister van Buitenlandse Zaken te worden in vervulling kunnen zien gaan. In dat geval moet de FDP-lijsttrekker nog wel een imagoprobleem overwinnen, want volgens een peiling van begin mei, acht slechts 39 procent van de Duitsers hem geschikt voor die functie.
Pim Huijnen is redacteur van het Duitslandweb
Zie ook:
Website Guido Westerwelle
Het Guido Westerwelle-lied (video)
Afbeelding:
Liberale, flickr.com
Lees meer over 'Politiek':
Podcast Achtung: Regeringscrisis
Na de breuk van het kabinet-Scholz maken de Duitse partijen zich op voor de verkiezingsstrijd. De redactie blikt daar in deze podcast op vooruit.
Duitsland op 23 februari naar de stembus
Door de breuk van kabinet-Scholz vinden in Duitsland vervroegd verkiezingen plaats. Naar verwachting zijn die op 23 februari.
Duitsland stevent af op vervroegde verkiezingen
Met het ontslag van minister Lindner heeft Scholz het voortijdige einde ingeluid van zijn coalitie.
CDU’er Merz op koers om kanselier te worden
De CDU/CSU maakt een goede kans de verkiezingen in 2025 te winnen. Daarmee is de conservatieve Merz een serieuze kanselierskandidaat.
Reacties
Geen reacties aanwezig