Duitslandweb logo Duitslandweb

Studie: Mediawijsheid Duitsers niet best

Kort nieuws - 23 maart 2021 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Veel Duitsers scoren slecht als het gaat om mediawijsheid. Dat blijkt uit een studie van de Berlijnse IT-denktank Stiftung Neue Verantwortung (SNV).

Slechts een vijfde van de ondervraagden in Duitsland blijkt informatie, opinies, reclame en desinformatie goed van elkaar te kunnen onderscheiden en te kunnen inschatten hoe serieus internetbronnen zijn. 46 procent van de deelnemers aan de studie beschikt over (zeer) geringe digitale nieuws- en informatiecompetenties. Voor de studie deden ruim 4.000 deelnemers van 18 jaar en ouder mee aan een door de SNV ontwikkelde test.   

In de coronapandemie wreekt het zich dat in Duitsland niet meer is geïnvesteerd in mediawijsheid, zegt de projectleidster van de studie. "De verspreiding van desinformatie maakt het moeilijker de pandemie te bestrijden." Maar ook los van corona zijn de resultaten zorgwekkend, schrijft de Tagesspiegel. Als social-mediaplatformen bij berichten aangeven dat een bron discutabel is of dat het om desinformatie gaat, blijken veel mensen dat niet te zien of niet te weten hoe ze dat moeten interpreteren. 

De mediacompetenties van jongeren zijn beter dan die van ouderen, maar onder de mensen van 40 jaar en jonger zijn grote verschillen zichtbaar, afhankelijk van hun opleiding. Hoe lager het onderwijsniveau, des te minder aandacht er voor digitale mediacompetenties is, aldus de onderzoekers.

Uit de studie komt verder een groot wantrouwen ten opzichte van media naar voren. Zo gelooft 24 procent van de ondervraagden dat ze door de media systematisch wordt voorgelogen. Slechts de helft wist dat nieuws over een minister zonder toestemming van zijn of haar ministerie mag worden gepubliceerd. En 22 procent gelooft dat parlementariërs in Duitsland mogen bepalen wat radio en tv uitzenden. Lees meer bij tagesspiegel.de of download de studie

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer:

Controverse rond machtige Duitse uitgever

Controverse rond machtige Duitse uitgever

Controversiële mails en appjes van Mathias Döpfner, een machtige Duitse mediamagnaat, liggen op straat. Toch lijkt hij ermee weg te komen.


Lees meer

‘Duits onderwijs had moeite met omslag in coronatijd'

‘Duits onderwijs had moeite met omslag in coronatijd'

Mischa Buiting deed als afstudeerproject onderzoek naar digitalisering in het hoger onderwijs in Nederland en Duitsland.


Lees meer

Warum, wieso: werkt Street View niet in Duitsland?

Warum, wieso: werkt Street View niet in Duitsland?

In de serie 'Warum, wieso?' zoeken we alledaagse Duitse kwesties uit. Aflevering 3: Google Street View


Lees meer

Warum, wieso: is het Duitse internet zo slecht?

Warum, wieso: is het Duitse internet zo slecht?

In de nieuwe serie 'Warum, wieso?' zoeken we alledaagse Duitse kwesties uit. Aflevering 1: Het slechte internet


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger