Aanbevelingen voor docenten Duits

1. Lezen

Laat leerlingen teksten kiezen en biedt aansprekende teksten aan. Zorg eventueel voor een spelelement. Probeer zelf regelmatig Duitse literatuur te lezen, zowel de klassiekers als hedendaagse schrijvers. Daarmee kun je gemakkelijker een passende tekst vinden voor je klas.

2. De grens over

Zorg voor ontmoetingen met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de grens. Vraag hierbij ondersteuning van schoolleiders en geef internationalisering een vaste plek in het curriculum. Denk ook aan digitale mogelijkheden.

3. Doeltaal

Investeer in zinvol gebruik van de doeltaal als leertaal. Doeltaalgebruik is de essentie van talenonderwijs en vergt een bewuste aanpak. Werk eraan en bespreek dit ook in de vakgroep.

4. PTA

Richt je Programma Toetsing en Aflsuiting (PTA) in volgens de eindtermen zoals landelijk opgesteld en bespreek dit goed binnen je vakgroep. Zoek waar mogelijk ook de vrijheid binnen de eindtermen om het onderwijs volgens jullie doelen in te richten.

5. Leesvaardigheid in schoolexamen

Toets geen leesvaardigheid in het schoolexamen. Geef (inhoudelijke) aandacht aan literaire teksten, dit komt de leesvaardigheid eveneens ten goede.

"Een sectie die goed samenwerkt is de sleutel tot een leuk schoolvak Duits"

Uit ons gesprek met Tom Cuijpers (docent Duits en geschiedenis)

6. Overleg

Zorg voor goed overleg binnen de sectie en investeer in continue open uitwisseling met collega's. Wissel aantrekkelijk en actueel lesmateriaal uit, binnen en buiten je school.

7. Enthousiasme

Houd je onderwijs aantrekkelijk en origineel en straal enthousiasme uit. Investeer in de band met je leerlingen, waar mogelijk ook buiten de les Duits om.

"Ik heb nog een tip voor collega's van andere vakken. Spreek nooit meer over een 'pretpakket' als het om een C&M-profiel gaat. Dat moet echt verboden worden. Ik had hier zelfs eens ruzie over (de enige keer in mijn schoolcarrière). Met een wiskundeleraar."

Reactie uit de enquête

8. Nut van Duits

Maak voor je leerlingen het nut van het leren van de Duitse taal expliciet. Iedere nieuwe jaarlaag moet verteld worden waarom de taal niet alleen voor de Nederlandse economie van belang is, maar ook voor de leerlingen zelf, voor hun eigen carrière. Gebruik hiervoor de argumenten van de Actiegroep Duits en/of laat vacatures zien waarin taalbeheersing Duits gevraagd wordt.

9. Blijf kritisch

Blijf als docent kritisch naar jezelf kijken en geef ruimte aan modernisering van je vak.

"Ik nodig de man van een collega uit in de klas die lang in Duitsland heeft gewerkt en uitstekend kan vertellen wat het spreken van Duits hem allemaal opgeleverd heeft."

Uit ons gesprek met Evelien Busse (docente Duits)

10. Professional uitnodigen

Nodig een professional uit om te vertellen over het belang van Duits binnen haar of zijn vakgebied. 

 

 

 

 

 

 

 


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger