Duitslandweb logo Duitslandweb

'Het niveau was hoger dan in Nederland'
Serie studeren in Duitsland (4)

Achtergrond - 26 november 2010

Tijdens zijn studiejaar in Leipzig probeerde Micha van der Wal uit de buurt te blijven van "drinkende en feestende Amerikanen". Positief is hij over "de enthousiaste studenten en docenten" aan de universiteit van Leipzig. (Deel 4 van de serie Studeren in Duitsland).

'Het niveau was hoger dan in Nederland' © Micha van der Wal

Micha van der Wal (27) studeerde in 2009 via het uitwisselingsprogramma Erasmus een semester in Leipzig. Hier volgde hij literatuurvakken van de master Germanistik. Micha heeft geschiedenis gestudeerd en is nu bachelorstudent Duits en masterstudent Literary Studies aan de Universiteit van Amsterdam.

Wat heb je gedaan ter voorbereiding, waar moet je speciaal op letten?

Micha van der Wal: “Neem de tijd, vooral ook voor het uitzoeken van de vakken. Let erop dat je het goede semester uitzoekt. De semesterperioden zijn in Duitsland anders dan in Nederland, ik had me hierin vergist. Ga op tijd op zoek naar een woning, en zorg dat je het jezelf niet te druk maakt, neem bijvoorbeeld geen opdrachten mee uit Nederland.”

Wat vond je van de begeleiding op de universiteit van Leipzig?

“De begeleiding van buitenlandse studenten vanuit de universiteit vond ik slecht. Er waren slechts twee bijeenkomsten, zeer beperkt dus. Zelf had ik, als oudere student, die begeleiding overigens niet nodig.”

Wat vond je van het onderwijs?

“Het niveau was er hoger dan in Nederland. Het aanbod was veel diverser dan in Amsterdam en de lessen hadden veel meer diepgang en inhoud. De onderwijsvorm is vergelijkbaar met die in Amsterdam, behalve dat er in Leipzig geen limiet zit aan het aantal deelnemers in de lessen. Zo kon het voorkomen dat de werkgroepen erg vol zaten en met 80 studenten meer op hoorcolleges leken.”

Was er een studentenvereniging? Werden er activiteiten georganiseerd voor buitenlandse studenten?

“Er was een studentenvereniging voor buitenlandse studenten, maar ik ben daar zelf expres uit de buurt gebleven. De voertaal was er Engels, terwijl ik juist naar Leipzig kwam om Duits te spreken. Ook bestond het grootste gedeelte van de leden uit drinkende en feestende Amerikanen. Ik zat daar zelf niet zo op te wachten, ik wilde wel serieus studeren.”

Wat waren de leuke en minder leuke ervaringen?

“Het leukste aan de studie daar waren de enthousiaste studenten en docenten en het hoge niveau van de lessen.

Minder leuk is dat ik moeilijk contact kreeg met mijn medestudenten, ze waren zeer gereserveerd. Dit was waarschijnlijk typisch voor de studie Germanistik in Leipzig; een Duitse medestudent uit Freiburg was dit ook al opgevallen.”

Hoe ging het studeren in het Duits?

“Als student Duits had ik met de taal geen moeite, ik weet welk niveau ik heb en ben in het Duits bijna 'native'. Helaas is het me niet gelukt het lokale, aparte dialect onder de knie te krijgen.”

Wat vond je van de stad?

“Het voordeel van Leipzig is dat het klein en overzichtelijk is. Je kunt de stad in één of twee semesters echt leren kennen. Dat is bijvoorbeeld in Berlijn anders. Leipzig is een echte studentenstad, maar er is ook buiten het studentenleven om veel interessants te beleven. Ook de omgeving van Leipzig is prachtig.”

Teresa Veerman (ooit zelf studente in Berlijn) vroeg vier Nederlandse studenten naar hun ervaringen met het studeren in Duitsland in de serie ‘Studeren in Duitsland’, de komende vrijdagen op Duitslandweb.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Duitse taal':

Scholieren rappen in het Duits: 'Ich bin wie ich bin!'

Scholieren rappen in het Duits: 'Ich bin wie ich bin!'

Even geen saaie grammatica: scholieren uit heel Nederlands rapten in het Duits bij de hiphop-battle 2018 in Amsterdam.

Lees meer

De klok staat stil op vijf voor twaalf

De klok staat stil op vijf voor twaalf

'Revolutie kan altijd'. Wat scholieren in Amsterdam oppikten van Grünen-leider Robert Habeck.

Lees meer

Een neefje voor de hele klas

Een neefje voor de hele klas

Kun je als docent persoonlijke onderwerpen in je klas bespreken? Docente Duits Iduna Paalman probeerde het uit.

Lees meer

'Integrale aanpak onderwijs Duits en Frans hoog nodig'

'Integrale aanpak onderwijs Duits en Frans hoog nodig'

Ton Nijhuis vraagt aandacht voor de moeilijke positie van de vakken Frans en Duits. Twee lerarenopleiders reageren.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger