Duitslandweb logo Duitslandweb

'HirnHop', 'Diskurspop' en Duitse technosoul
Duitse popmuziek op Ein Abend in Amsterdam

Achtergrond - 22 oktober 2009

Liefhebbers van Duitse popmuziek opgelet. Op 6 november is het weer tijd voor ‘Ein Abend in Amsterdam’. Dan wordt in poptempel Paradiso de balans opgemaakt van het Duitse poplandschap twintig jaar na de val van de Muur.

'HirnHop', 'Diskurspop' en Duitse technosoul
© Paradiso Amsterdam
Ein Abend in Amsterdam staat dit jaar in het teken van het 'Wende'-jubileum

De meest onvervalste verzamelavond van de Duitse popmuziek, zoals Paradio het noemt, maakt dit keer deel uit van het festival Die Wende, waarin de val van de Muur op 9 november 1989 wordt herdacht. Daarom is derde editie van Ein Abend in Amsterdam verhuisd van mei naar november.

Dat betekent niet dat de avond anders is samengesteld dan in voorgaande jaren. Ook dit jaar wil Ein Abend in Amsterdam “een dwarsdoorsnede bieden van de opmerkelijke, vitale en veelzijdige popcultuur in Duitsland”. Jan Hiddink, de programmeur van de avond, heeft de bands niet uitgezocht op het thema Wende. Dat is wat hem betreft niet nodig. “Je doet een festival met Duitse bands. Die zijn sowieso allemaal gelinkt aan de Wende.”

Traditiegetrouw bestaat de dwarsdoorsnede van de Duitse popmuziek die Paradiso biedt uit een flinke dosis elektronische muziek. Maar haak niet gelijk af als je denkt daar niet van te houden. Het aanbod is zo divers dat zelfs de meest verstokte elektrohater iets van zijn gading vindt.

Onstuimige vamps

Aan de ene kant van het spectrum staat de stevige old-school elektro van het duo Schwefelgelb, sterk beïnvloed door de Neue Deutsche Welle uit de jaren tachtig. ‘NDW meets Techno’, aldus de muzieksite Motor.de over Schwefelgelb. Aan de andere kant staat het melancholische Festland, dat zich liet inspireren door Schubert, Depeche Mode en Blumfeld en zijn muziek omschrijft als Duitse technosoul.

Ergens tussen deze twee uitersten, misschien iets meer in de buurt van Schwefelgelb, bevinden zich de dames van het Berlijnse duo Cobra Killer. De vamps Annika Trost, met haar soloproject Trost al eerder te gast op Ein Abend in Amsterdam, en Gina V. d’Orio staan met hun elektrorock al ruim 10 jaar garant voor een onstuimige podiumact.

Ook uit Berlijn afkomstig, maar weer heel anders, is Nachlader. Een band, met al een aantal hits op zijn naam, die het motto ‘Niveau ist keine Nachtcreme’ bovenaan zijn MySpace-pagina heeft staan en luchtige elektropop maakt met teksten als: ‘Das Leben ist nicht immer Pommes und Disco!’

Zo uitbundig als Nachlader belooft te zijn, zo ingetogen lijkt de uitvoering van Im erwachten Garten, het samenwerkingsproject van schrijver Dietmar Dath en Kammerflimmer Kollektiv, te worden. Dath leest voor, begeleid door de elektronische klanken van Kammerflimmer Kollektiv.

Maatschappijkritiek

Dat elektro en rap moeiteloos samengaan laat de gelegenheidsformatie Ill Till & the X-Berg Dhirty 6 Cru zien. De uit, de naam zegt het al, het Berlijnse Kreuzberg afkomstige formatie maakt hiphop die vanwege de scherpe teksten al de benaming HirnHop kreeg.

Scherpe teksten zijn ook kenmerkend voor de oude rotten van de avond: de punkband Die Goldenen Zitronen uit Hamburg. Het is de enige band op deze avond die al voor de val van de Muur bestond en in de DDR heeft opgetreden. Diskurspop wordt hun muziek genoemd, Duitstalige maatschappijkritische popmuziek. Een buitenbeentje zou je denken, een doorgewinterde punkband op deze avond, maar schijn bedriegt. Het laatste album van die Goldies, 'Die Entstehung der Nacht', doet denken aan de elektronische muziek van de jaren tachtig.

Je kunt je afvragen of de door Paradiso samengestelde avond een volledig overzicht geeft van het hedendaagse Duitse poplandschap. Misschien zou het passender zijn deze versie van Ein Abend in Amsterdam een doorsnede van de Duitse elektronische popmuziek te noemen. Maar het aanbod is meer dan de moeite waard en laat zien hoe veelzijdig dit genre in Duitsland is.

Katja Geelhoed schrijft op Duitslandweb regelmatig over haar liefde voor de Duitse popmuziek. Zij is historica en werkt bij de VPRO.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Geschiedenis':

DIA leest: 'Der nasse Fisch'

DIA leest: 'Der nasse Fisch'

In de thriller 'Der nasse Fisch' is de stad Berlijn van 1929 de eigenlijke hoofdrolspeler, schrijft historicus Krijn Thijs.

Lees meer

Het paleis

Het paleis

Berlijn is op zoek naar een nieuw verhaal over de Duitse identiteit, merkt Merlijn Schoonenboom op een feestje in het herbouwde stadsslot.

Lees meer

DIA leest: Flessenpost van Adorno

DIA leest: Flessenpost van Adorno

Een toespraak van de Duitse filosoof Adorno uit 1967 over rechts-radicalisme blijkt verrassend actueel.

Lees meer

Duitsers trots op hun 70 jaar oude grondwet

Duitsers trots op hun 70 jaar oude grondwet

Duitsland viert de 70e verjaardag van de grondwet. Veel Duitsers voelen zich verbonden met hun Grundgesetz.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger