Toezichthouder onderzoekt Duitse brandstofprijzen
Kort nieuws - 1 juni 2022 - Auteur: Redactie DuitslandwebOm burgers te ontlasten is in Duitsland vandaag de energiebelasting op brandstof tijdelijk verlaagd. Of de korting geheel bij de de consument terechtkomt, is nog de vraag. De brandstofleveranciers zijn niet verplicht de korting door te berekenen. In de afgelopen maanden en weken zijn de prijzen sterk gestegen. Toezichthouder Bundeskartellamt onderzoekt de hoge brandstofprijzen.
In het programma Markt van omroep WDR zei de directeur van het Bundeskartellamt dat benzine (E5 en E10) woensdag gemiddeld 28 cent goedkoper is geworden, en diesel gemiddeld 10 cent. Maar in de afgelopen week zijn de prijzen van benzine en diesel volgens automobielvereniging ADAC nog eens respectievelijk zes cent en vijf cent gestegen.
De bondsregering heeft de energiebelasting met 29,55 cent voor benzine en 14,4 cent voor diesel verlaagd, gedurende drie maanden. De regering roept de energiebedrijven op deze korting door te geven aan de consument en vraagt de toezichthouder hierop toe te zien. Ook omdat tankstations mogelijk nog voorraden hebben die zonder de korting zijn ingekocht, kan het enkele dagen duren voor de lagere prijzen aan de pomp zichtbaar worden. Lees meer bij WDR
(Dit artikel is aangepast op 8 juni, omdat de bedragen waarmee de energiebelasting is verlaagd zijn gecorrigeerd. Deze stonden verkeerd in het bronbericht bij WDR)
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig