De snelheid
Columns - 9 december 2020 - Auteur: Merlijn Schoonenboom‘Jongens, stil nu!’, roep ik nerveus tegen de kinderen: ‘We rijden de grens over!’ Diep haal ik adem, de komende twee uur worden slopend. En nee, we rijden op deze vrijdagmiddag - kort voor de Lockdown Light - niet de Duitse Autobahn op, we komen juist Nederland binnen, waar de autosnelweg zich voor mij steeds weer aanvoelt als een overlevingsparcours.
Ik geef toe: ik hou niet echt van autorijden. Ik heb mijn rijbewijs net zo lang uitgesteld tot ik een Duitse vrouw kreeg die het autorijden als een van haar eerste eisen voor een relatie stelde. Ik had het in Amsterdam met dat rijbewijs wel twee keer geprobeerd, maar na een paar lessen liet ik het weer zitten, en dat kwam niet alleen door de pijnlijke grapjes van de rij-instructeur.
Uitgerekend in het alternatieve Berlijn-Kreuzberg ging het ineens heel snel: bij een ‘groene’ rijschool - ‘hippies’, zou mijn Nederlandse rij-instructeur hebben gezegd - loodste een Turks-Duitse jongeman me effectief en geduldig naar het rijbewijs. Pas relatief laat leerde ik daarmee de Autobahnen met teugelloze rijsnelheid kennen, die over de hele wereld als een kenmerk van de Duitse cultuur gelden.
Minder bekend is dat ze in Duitsland zelf allerminst onomstreden zijn. Volgens de één - meestal de progressieve critici - is deze snelheid het gevolg van de machtige autolobby, terwijl het volgens de ander - meestal de conservatieven - juist een symbool van de vrijheid is, die buiten de autobaan toch al zoveel wordt afgeremd door vele restricties.
Maar in 2021 is de kans reëel dat de snelheid nu echt wordt beteugeld. De Groenen staan op winst en zouden vanaf september in een regering kunnen zitten. Partijleider Robert Habeck heeft al gezegd dat hij de maximumsnelheid dan tot 130 km/u wil beperken; althans, op die plekken waar dat de afgelopen jaren sowieso niet allang is gebeurd.
Het is niet nieuw dat er een algemeen geldende Tempolimit op de agenda van de Duitse politiek staat, maar wel nieuw is dat inmiddels tweederde van de Duitsers het idee ook wel prima vindt. En waarom ook niet? De ‘hippies’ van mijn groene rijschool hebben me in de theorieles bewezen dat er bij de onbegrensde snelheid niemand een winnaar is. Effectief komen de meeste Raser (snelheidsduivels) niet eens zoveel sneller aan. De meesten hebben door hun hoge snelheid een sterk verhoogd stress-level - ‘ze komen dus niet uitgerust op hun werk’. En als hen zelf niets overkomt, dan zijn ze wel een gevaar voor anderen; om nog maar te zwijgen voor de CO2-last voor het milieu.
Toch vraag ik me af of veiligheid wel uitslúitend is terug te voeren op de hoogte van de snelheid. Deze weinig correcte gedachte krijg ik als ik Nederland binnenrijd, waar sinds 2020 een beperking tot 100 km/u geldt. We hebben er dan al een uurtje of vijf opzitten met huiveringwekkend zoevende Duitse bolides langs ons, maar overzichtelijk was het op de Autobahn wel. Een zekere Duitse gehoorzaamheid is er niet te ontkennen: de snellen links, de gemiddelden in het midden, en de ‘hippies’ rechts tussen de Litouwse vrachtwagens.
De Nederland snelweg voelt daarentegen als een grote chaos: je mág niet snel, maar men wíl het wel. Dus als er geen flitspaal wordt vermoed, wordt er direct op het gaspedaal gedrukt. Sociale distantie vinden de Hollanders ook op de autoweg moeilijk; men kleeft met wrokkig ongeduld op elkaars bumper. Ook de spreekwoordelijke Nederlandse spontaniteit toont op de autoweg zijn schaduwzijde: zonder richtingaanwijzer wordt plotseling van strook gewisseld, om een paar minieme meters te kunnen winnen.
Qua verkeersdoden staat Nederland volgens Europees vergelijkend onderzoek (ETSC, 2019) één plek achter Duitsland (nummer 10). Misschien hangt veiligheid ook af van de rijstijl, die in ieder land toch net weer anders is. De eerste keren heb ik vanaf Hengelo het stuur opgelucht overgelaten aan mijn vriendin, die zich vanwege haar snelheidskunst natuurlijk als de betere rijder ziet. Maar inmiddels wil ze niet meer. Waarom? ‘Te gevaarlijk, die Nederlanders.’
Lees meer:
'De Duitse taal is mijn gereedschap'
Omdat het 10 oktober de Dag van de Duitse Taal is, spraken we vertalers Lotte Hammond en Ralph Aarnout over hun vak.
Warum, Wieso: is het Oktoberfest in september?
Beierse klederdracht en veel bier: het Oktoberfest in München is weer begonnen. Maar waarom begint het in september?
Warum, Wieso: gaan Duitsers massaal naar Mallorca?
Er is geen eiland waarop Duitsers liever vakantie vieren dan op Mallorca. We zochten uit hoe dat is ontstaan.
Vijf vragen over de Duitse grenscontroles
Alles wat we tot nu toe weten over de aangekondigde controles aan de Duits-Nederlandse grens.
Reacties
Tja die 100km overdag hier per uur is peanuts vergeleken met de co2 uitstoot,vergeleken in de buurlanden. In Duitsland zijn er stukken waar je geloof ik overdag tot 130 mag en na 20 uur in de avond er zo hard als je wil. Ook is het op bundesstrasse soms dat je ook 100 mag ipv 80 tenzij anders is aangegeven
Mooi artikel! Inderdaad verschillende rijstijlen. Landelijk Frankrijk is links door de bocht, de oude rn's is heerlijk, de payage hm hm. In Duitsland met mijn Lancia vindt ik toch wel dat die duitse boliden wel erg hard gaan, maar niet onbeschoft in het algemeen.
Dag Merlijn,
Je spreekt echt vanuit mijn ziel. Elke ochtend heb ik precies hetzelfde probleem. Als ik naar mijn werk rijd (55 km A12 + A50) vind ik het meer dan vervelend als ik 100 km per uur rijd en ik de "bumper-meerijders" in mijn nek heb zitten. Het is heel onverantwoordelijk. Erbij komt helaas ook een bepaalde agressiviteit die ik moet vermelden. Jammer. Het rijdspoor wisselen zonder kniplicht ben ik gewend. Niet fout begrijpen: "Ik houd wel van mijn Nederlanders" maar autorijden ...
Als je op de Nederlandse autobaan standaard al nerveus wordt moet je je eens gaan afvragen of je de autobaan niet beter kunt mijden. Voor jezelf (en je gezinsleden) maar ook voor de andere weggebruikers. Kost tijd, maar levert comfort op.
Je kunt ook relativeren, en proberen te wennen aan de rijstijl die de meeste NL-autobaanrijders hanteren. Zoals je opmerkt is die rijstijl in alle landen anders, en in mijn beleving is het in alle landen handig om te proberen die lokale rijstijl te adopteren.
Klopt Jaap, Het zal het best zijn maar moet wel dan ook van de ander kant komen.
Is het ook niet een combinatie van rijlessen en (gebrek aan) grote snelwegen? Ik herken het verhaal namelijk maar al te goed. Mijn auto's konden zonder uitzondering niet harder dan een grove 170 km/uur, op een weg die vrijwel alleen maar rechtdoor gaat, dan is dat (sorry milieu) prima vol te houden. In Nederland, op een tweebaansweg, invoegstroken om de 100 meter, drukte, bochten en weinig knap rijdende chauffeurs, is dat onmogelijk lijkt het wel.
Herkenbaar. Volgens mij wordt hufterigheid in het verkeer (laat ik het zo maar even noemen) o.a. ook in Duitsland meer gevoeld dan vroeger. Auto's en autorijden hebben met emoties te maken - verkeersagressie lijkt daarmee bijna een onoplosbaar probleem. Strenger straffen, taakstraffen, maar misschien ook wel beperking van onnodige motorvermogens ;)
Die beperking op motorvermogens zou ik dan liefst toegepast zien in combinatie met, of eigenlijk, als onderdeel van een straf die opgelegd wordt n.a.v. verkeersagressie.
Als voorbeeld: als je op hufterig verkeersbedrag wordt betrapt en er voor wordt bestraft, kan een deel van de straf bestaan uit een verbod van bv. 2 jaar om een auto te besturen met een vermogen boven de 70pk of zo. En overtreed je dat verbod, dan ben je gewoon je rijbewijs een tijd kwijt. Redelijk streng, erg duidelijk.