Hilf mir!
Column: Voor de klas
Columns - 20 juni 2017
- Auteur:
Iduna Paalman
'Willst du mit mir Drogen nehmen, dann wird es rote Rosen regnen'…
Nee, dit doe ik maar niet in de klas.
'Denn ich hab’ Stoff und Schnapps'…
Nee, dit toch ook maar niet.
'Lekker Chocomel und Vla, denn wir sind hi-i-igh' dan?
Ehm.
Het is juni, de leerlingen zijn er klaar mee, ze hangen in hun stoelen alsof ze op het strand zijn, en dan is het ook nog eens Ramadan. Maar we moeten nog een maand. Er komen nog toetsen, er komt nog een taaldorp, de sterke werkwoorden met een ‘e’ in de stam moeten toch echt nog een keertje worden herhaald. Ze moeten echt voor de vakantie nog weten hoe je een Duitse sollicitatiebrief schrijft. Dus zoek ik maar liedjes om de pijn te verzachten.
“Deze is veel te vrolijk”, zegt een meisje als ik een liedje van CRO heb aangezet en daar een opdrachtje bij heb uitgedeeld. Ze lag net met haar hoofd in haar armen op tafel, toen ik haar wakker maakte mompelde ze: “Juf ik heb maar vier uur geslapen vannacht, van vasten word je echt heel moe hoor.”
“De juf denkt dat wij Duitse liedjes leuk vinden”, hoor ik een jongen tegen zijn buurman zeggen. “Ze denkt dat liedjes de boel beter maken. Ha. Ha. Ha. Ha.”
Ik ga dit anders aanpakken. “Liebe Leute”, zeg ik energiek, “wie weet wat voor spannends er in september in Duitsland gaat gebeuren?”
Het blijft een paar hele lange seconden doodstil. Ik hoor een tik van de klok. Begeesterd laat ik op de beamer een foto zien van de verschillende regeringspartijen en hun lijsttrekkers. “Merkel”, weet een meisje uit te brengen als ik vraag of ze weten wie dit zijn. Als ik vertel dat de rechts-populistische AfD voor het eerst in het parlement zal worden gekozen blijft het weer stil. Het kan ze weinig schelen. Dan laat ik ze een opdracht maken waarbij ze zelf verschillende coalities moeten vormen. “Ja nee juf, nu heeft u onze concentratie weer helemaal te pakken”, zegt iemand sarcastisch.
“Helfen half geholfen”, zucht een jongen bleek.
‘s Avonds laat, als ik me getergd boven mijn laptop af zit te vragen of ik dan toch maar de Stoff en de Schnapps in moet zetten, komt me een vriendin die ook Duits geeft te hulp. Hilf mir wenn du kannst mir geht’s nicht gu-hu-hut, stuurt ze. “Ik heb dit gisteren vier keer achter elkaar gedraaid in de les. Als ode aan de wanhoop. Als troost, voor iedereen. Hou vol. Het is juni. Hou bitte vol.”
Lees meer:
Mythes en misverstanden over talenstudies
Moet je per se leraar worden na een talenstudie? Germanist Trixie Hölsgens beantwoordt deze en andere vragen over talenstudies.
DDR-zomerkamp tot leven gewekt voor scholieren
In de educatieve VR-beleving kunnen scholieren zelf ervaren hoe het communisme in Oost-Duitsland werkte.
'De Duitse taal is mijn gereedschap'
Omdat het 10 oktober de Dag van de Duitse Taal is, spraken we vertalers Lotte Hammond en Ralph Aarnout over hun vak.
Een problematische beer
De Duitse minister Paus wordt voor 'Problembär' uitgemaakt, las columniste Inge Jooris in de Duitse media. Zijn haar dagen als minister geteld?
Reacties
"Da werden Sie geholfen!", gecultiveerde taalfout in https://www.youtube.com/watch?v=2XxNoQ8V0eY.
Schnaps is overigens met één p.
Ik zeg met Goethe: "Wer immer strebend sich bemüht, ..."
Herkenbaar, maar "Jetzt ist Sommer" van de Wise Guys vrolijkt de boel altijd wel op in juni.;-) In de laatste les heb ik een Landeskunde Kahoot quiz gedaan met allerlei grappige DACHL weetjes die ik online vond (Mattel heeft een Angela Merkel barbiepop gemaakt toen ze 50 werd. richtig/falsch?) (Daarna het plaatje laten zien) Liechtenstein op autonummerbord? = FL, tussen de serieuze onderwerpen door (bouwjaar Berlijnse muur? afkorting DDR? Het bedenken van alternatieve antwoorden was ook leuk.
Dat klinkt als leuke en inspirerende laatste lessen Astrid! En Jetzt ist Sommer is inderdaad een heerlijk nummer :)