Staat van Duitsland: Economische betrekkingen
Achtergrond - 1 juni 2016 - Auteur: Redactie DuitslandwebDuitsland is een van de grootste exportnaties ter wereld. Voor Nederland is het de belangrijkste handelspartner. Bij 'De Staat van Duitsland' op 3 juni in Amsterdam spreekt Kees van Paridon, hoogleraar Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, over de Nederlands-Duitse economische betrekkingen.
De economie van Duitsland
Duitsland heeft een sociale markteconomie (soziale Marktwirtschaft). In de Duitse grondwet is vastgelegd dat de markt aan sociale grenzen is gebonden. De soziale Marktwirtschaft komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in de economische wetgeving en instituties als het kartelverbod; de winkelsluitingswetten; de onafhankelijke positie van de Bundesbank; het stelsel van sociale zekerheid; autonomie van werkgevers en werknemers bij loononderhandelingen. Lees in het Naslagwerk Economie meer over de Duitse arbeidsmarkt en het sociaal stelsel
De federale structuur van de Bondsrepubliek bepaalt in sterke mate de financiële verhoudingen en de openbare financiën in Duitsland. De centrale overheid, de deelstaten en de gemeenten nemen ieder een deel van de overheidsuitgaven voor hun rekening. Om in het hele land een gelijke levensstandaard te bevorderen, staan de rijke deelstaten (vooral in het zuiden) een deel van hun inkomsten af aan de armere deelstaten, de Länderfinanzausgleich. Lees meer over de staatshuishouding en het financiële stelsel
De Duitse industrie neemt een sterke positie in op de wereldmarkt. De BRD is mede door haar sterke industriële sector uitgegroeid tot een van de grootste exportlanden en een economische macht van formaat. Lees meer over de Duitse industrie
Duitsland is als industrieland een grootverbruiker van energie. Het moet tweederde van de grondstoffen voor energievoorziening importeren en is daardoor zeer gevoelig voor schommelingen op de wereldmarkt. In 2011 besloot Duitsland de Energiewende: de sluiting van alle kerncentrales en de overstap naar duurzame energie. Lees meer over de Energiewende
Nederlands-Duitse handelsbetrekkingen
Duitsland is met afstand de belangrijkste handelspartner van Nederland en van groot belang voor de Nederlandse economie. Zo is Rotterdam in de praktijk ‘de belangrijkste Duitse haven’ en van grote betekenis voor de op- en overslag van Duitse goederen. Nederland is bovendien vrijwel het enige land dat meer naar Duitsland exporteert dan het invoert. Het handelsvolume tussen beide landen was in 2015 168 miljard euro. Lees meer over de handelsbetrekkingen
Nederland en Duitsland onderhouden intensieve economische en politieke contacten. Zo kwam kanselier Merkel in april met een kabinetsdelegatie naar Eindhoven voor topoverleg met premier Rutte en een delegatie Nederlandse ministers. Het was de tweede keer dat Duitsland en Nederland deze regeringsconsultaties hielden, de eerste keer was in 2013 in Kleef. Het topoverleg, dat in het teken stond van innovatie, moet de intensieve samenwerking tussen beide landen verder versterken. Lees meer over de Nederlands-Duitse regeringsconsultaties.
Koning Willem-Alexander brengt sinds hij in 2013 koning werd elk jaar een werkbezoek aan een of meer Duitse deelstaten. Met hem reist dan ook altijd een handelsdelegatie mee. Zo was hij in april samen met zo'n 100 Nederlandse bedrijven in Beieren en opende hij door zijn aanwezigheid deuren voor het Nederlandse bedrijfsleven. De afgelopen jaren bezocht hij zo Hessen, Baden-Württemberg, Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Sleeswijk-Holstein en Hamburg. Lees meer over de werkbezoeken van het koningspaar
Ondanks de goede economische betrekkingen heeft Nederland belang bij het verbeteren van de handelsrelatie met Duitsland. De Nederlandse positie wordt bijvoorbeeld relatief kleiner omdat Duitsland zich meer op snel groeiende markten als China en India richt. Dat was voor het Zentrum für Niederlande-Studien in Münster en de Duits-Nederlandse Handelskamer reden om in 2015 het eerste Duits-Nederlands Economisch Forum in Münster te organiseren. "Iedereen is het erover eens dat er nog meer te verdienen valt", schreef journalist-in-residence Wouter Meijer na bezoek aan het forum. "Bij een wederzijdse handel van ruim 160 miljard euro is zelfs een paar procent groei een enorm extra bedrag." Lees meer over het Duits-Nederlands Economisch Forum
Lees meer:
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig